Debatt: Verklig jämställdhet kan inte luta sig mot kvotering

Många driftiga och kompetenta kvinnor inom näringslivet blev inte tillfrågade när förslaget till näringslivsråd togs fram.

Tisdag 21 mars 2023

För mig som liberal feminist är det viktigt att belysa när vi misslyckas med jämställdhet. Jämställdhet är inte bara en moralisk fråga, utan också en ekonomisk och politisk. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter att forma sina liv och bidra till samhället. Tyvärr ser vi fortfarande exempel på hur kvinnor inte ges samma chanser som män, vilket har långtgående konsekvenser. Därför är det olyckligt att vi hamnar i diskussionen om kvotering när jag utgår från att kvinnor har samma kompetens som män.

Jag var den första att påpeka att det krävdes ett professionellt arbete och ett jämställt förhållningssätt för att vi skulle få fram minst lika kompetenta kvinnor som män till näringslivsrådet. Faktum är att det gäller alla tillsättningar, både inom kommunen och näringslivet. För mig handlar det inte om kvotering, utan om fakta. Verklig jämställdhet ska inte behöva luta sig mot kvotering.

Många driftiga och kompetenta kvinnor inom näringslivet blev inte tillfrågade, vilket är anledningen till min kritik. Processen för att hitta ledamöter till näringslivsrådet har följt gamla mönster, där uppfattningen är att män är mest lämpade att vara företagsledare. För att råda bot på detta är det viktigt att införa transparenta och rättvisa tillsättningsprocesser. Det är också viktigt att göra en aktiv insats för att uppmuntra kvinnor att ta plats och ge dem samma förutsättningar som män. Det är dags att erkänna och uppskatta människors kunskaper, erfarenheter och bidrag, oavsett deras kön eller bakgrund. Bara då kan vi skapa en verklig jämställdhet, där kvinnor och män har samma friheter och möjligheter att bidra till samhället och forma sina liv.

Precis som du skriver, Sakine (UNT 13/3), lades det för lite kraft på att hitta de mest kompetenta vid det första försöket. Jämställdhet och mångfald är viktigt. För Uppsala och samhällets utveckling i stort, på alla nivåer. Rimligtvis bör detta återspeglas i näringslivsrådet. Kvinnor ska och bör sitta där för att de är företagsledare.

Jennie Claesson (L), kommunalråd