Tågspår soluppgång

Pressmeddelande: Liberalerna bryter dödläget i stadshuset om fyrspår

Tisdag 30 maj 2023

Liberalerna har vid ett medlemsmöte ikväll beslutat att ställa sig bakom genomförandet av fyrspårsavtalet och dess förpliktelser med bostäder och spårväg. Ett viktigt beslut som kommer att säkra en progressiv och stabil tillväxt för Uppsala samt skapa trygghet, förutsägbarhet och långsiktighet i politiska processer. Beslutet som fastställdes vid tisdagen är en viktig milstolpe som bryter det dödläge i stadsutvecklingsfrågor som uppstått sedan valet – en fråga av yttersta vikt för Uppsalas framtid.

Vi ser att det går att satsa på skola, vård och omsorg samtidigt som vi utvecklar Uppsala. Jag har ett stort stöd av medlemmarna att säkerställa fyrspår mellan Uppsala och Stockholm, med dess åtagande såsom bostäder. Det betyder också att Liberalerna ser att spårväg är den framtida lösningen på kollektivtrafiken. Nu gäller det att prata med alla partier som vill åt samma håll som Liberalerna. Min roll är att knyta ihop säcken för Uppsalas bästa, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd för Liberalerna i Uppsala.

Avtalet som kallas ”Uppsalapaketet” innebär att staten ska finansiera ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm, den nya järnvägsstationen Uppsala Södra samt bidra med hälften av kostnaderna för byggnationen av spårväg. Medlemmarna fick möjlighet att ställa frågor till Uppsala kommuns förvaltning som var inbjudna till mötet för att presentera det aktuella läget. Medlemmarna tog sedan beslut att ge kommunalrådet Jennie Claesson (L) mandat att genomföra fyrspårsavtalet och dess förpliktelser med bostäder och spårväg i samverkan med partier som delar Liberalernas inriktning.