Vi kommer inte ge oss förrän vi nått vårt mål

Vi måste skapa de bästa möjliga förutsättningarna för individer att få den frihet det innebär att komma ut i egen hållbar försörjning genom utbildning, arbete eller entreprenörskap, skriver Mohamad Hassan och Helena Hedman Skoglund.

Onsdag 9 september 2020

Två år har gått sedan valet 2018 och det politiska landskapet är sig inte sig likt. Runtom i Sverige har nya konstellationer bildats, exempelvis i Knivsta där ingen innan valet kunnat tro på en bred koalition beståendes av V, M, S, Mp och C. I Uppsala har vi som bekant ett minoritetsstyre bestående av L, S och Mp.

Vårt valprogram 2018 innehöll förslag på åtgärder för att utveckla Sverige. Många av dessa har i dag blivit verklighet. De som lade sin röst på oss för den politik vi presenterade före valet kan känna sig lugna. Liberal politik har fått genomslagskraft både på nationell och regional nivå, men inte minst i vår kommun.

Oavsett styre, koalition eller läge är vår utgångspunkt att människor ska få bättre möjligheter att forma sitt eget liv. Både nationellt och lokalt har Liberalerna varit med och arbetat fram reformer inom betydande samhällsområden som äldre, skola, sociala frågor, jobb och näringsliv.

Liberalerna vill med arbetslinjen understryka arbetets värde. I Uppsala har vi en tydlig politik för arbete och utbildning med flera olika åtgärder sammanfattade i en 26-punktsplan. Vi måste skapa de bästa möjliga förutsättningarna för individer att få den frihet det innebär att komma ut i egen hållbar försörjning genom utbildning, arbete eller entreprenörskap.

Vårt fokus är kvinnors möjligheter. När en kvinna lyfts från utanförskap ger det en vinst för hela familjen. Framförallt för barnen som måste ha bra förebilder och få uppleva att båda föräldrarna går till jobbet varje dag.

Vi är övertygade att Liberalerna hjälpt till att skapa bättre förutsättningar för barn och elever att lyckas. I relation till andra partiers budgetförslag vet vi att tack vare liberalt inflytande står skolan som vinnare i en redan ansträngd ekonomi. Utan Liberalerna vid rodret hade skolorna i Uppsala fått runt hundra miljoner mindre, motsvarande cirka 200 färre lärare.
Ett kvitto på att vi gör rätt är att trots vårens distansundervisning har Uppsalas skolor och elever åstadkommit de bästa skolresultaten på fem år. Tack till alla lärare och skolledare för era fina insatser.

Just nu arbetar vi med att ta fram en likvärdighetsstrategi med ett antal åtgärder för att öka likvärdigheten i Uppsala. Vi har tydligt valt att prioritera att barn med särskilda behov och funktionsnedsättningar ska få bättre stöd och förutsättningar för en lyckad och trygg skolgång. Samtidigt har vi stärkt stödet för elever med NPF genom anpassningar i lärmiljön.

Även satsningar på att bygga ikapp LSS-bostäder märks med liberal politik när det över tre år avsätts 88 miljoner kronor för ändamålet.

Som kunskapsort har Uppsala möjlighet att ligga i framkant i den globala kunskapsekonomin. För de som satsat på utbildning och flit behövde därför värnskatten avskaffas. Vi behöver attrahera högkvalificerade arbeten och talanger. Företagsetableringar skapar arbetstillfällen och skatteintäkter som är avgörande för Uppsala kommuns utveckling.

Många branscher hade det tufft under våren varpå ett åtgärdspaket till företagare genomfördes för att stödja det lokala näringslivet. Vi vågar påstå att många av de coronaanpassade reformer skulle sett sämre ut om inte Liberalerna varit pådrivande på lokal- och riksnivå.

Nu är det två år kvar till nästa val, men till skillnad från fotbollen tar politiken inte paus vid halvtid. Åren vi har framför oss formas av hur vi hanterar de utmaningar som Sverige och Uppsala står inför. Det kommer krävas tuffa beslut och prioriteringar. Återhämtningen till det normala kan komma att ta längre tid än vad vi vill.

I Uppsala har vi en rad svåra frågor att hantera härnäst. Fortsatt progressiv skolpolitik, Södra staden och andra stadsbyggnadsprojekt, jobb och företagande, integration och inte minst tryggheten som är avgörande för hela kommunens välmående. Vi är fast beslutna om att ta tag i problemen och fortsätta genomföra liberal politik. Vi kommer inte ge oss förrän vi nått vårt mål, att komma ur krisen som ett starkare Uppsala och ett starkare Sverige.

Mohamad Hassan (L), kommunalråd och gruppledare
Helena Hedman Skoglund (L), kommunalråd och vice gruppledare