Sätt hårt mot kriminella oberoende om någon tillhör en klan eller ej, men slå vakt om frihet och integritet

Liberalerna ska sätta hårt mot kriminella, men slå vakt om den individuella friheten och integriteten, skriver Mohamad Hassan, ordförande Liberalerna Uppsala kommun och kommunalråd.

Fredag 11 september 2020

Det finns drygt 40 klaner i Sverige som ägnar sig åt kriminalitet sade Mats Löfving, biträdande rikspolischef, i Ekots lördagsintervju. Han fortsätter med att berätta om dessa klaner som har stora nätverk och organiserar kriminalitet samt har stor makt, stort våldskapital och tjänar pengar på narkotika, våld och utpressning. Löfving menar att klanerna också tar sig in i näringslivet och i det politiska livet för att försöka styra en kommun eller till och med påverka mer i Sverige.

Hans påstående är alarmerande och måste tas på största allvar. Det som är viktigt här är att kraftsamla och bemöta alla kriminella oavsett om de tillhör en klan eller ej. En kriminell handling är en kriminell handling – och det ska inte avgöras av hur stark eller svag en klan är. Jag hoppas att Löfvings påstående leder till resultat där polisen, tullen och underrättelsetjänsten får alla möjliga resurser för att lagföra dessa kriminella.

Och riksdagen måste snarast se över vilka lagar som behöver ändras och läggas till för att underlätta polisens arbete.
Jag kan ändå inte låta bli att, med tanke på min bakgrund, reflektera över klantänket. Som bekant är klantillhörigheten inte ett nytt påfund. Det har funnits i årtusenden och har varken religion eller etnicitetsgränser. Klaner finns i många delar av världen och i den absoluta majoriteten så innebär klantillhörighet ingen automatisk koppling till kriminalitet och våld. Min gissning är att det finns flera tusen klaner i Sverige där individerna sköter sig precis som vilken svensson som helst.

Jag tillhör klanen Halo eller Haydar om man ska tro den släktkarta som en släkting (klanmedlem) har gjort, se bilden ovnaför. Tydligen splittrades klanen ganska tidigt i en gren som hamnade i Damaskus och en gren som blev kvar i regionen som idag är en del av nordvästra Syrien och södra Turkiet. Idag finns vi i minst 15 länder och det enda som binder oss är kanske vår historia. Men för mina barn är det helt främmande, även de barn som är födda i USA, Tyskland, Frankrike, Kanada etc. Dessa barn har inte en aning om att de tillhör en klan medan deras släktingar i Damaskus och Qamichli i Syrien eller i Beirut säkert gör det.

Min poäng här är att kriminalitet till varje pris ska bekämpas men jag tror att det blir svårt att komma åt kriminella när ALLA i en släkt eller klan klumpas ihop, skyldiga eller oskyldiga. Motreaktionen kan betyda att klantillhörighet förstärks när man som oskyldigt utpekad förföljs av staten bara för att man råkar födas i en särskild släkt eller råka bära ”fel” namn. Sverige har tack och lov lämnat klansamhället sedan länge och ersatt det med rättsstatsprincipen som innebär att ingen individ får stå ovanför eller utanför lagen. Jag tror att det är mycket viktigt att i brottsbekämpningen inte använda sig av metoder där oskyldiga stämplas som brottslingar bara för att resten av släkten är kriminella. Polisen och andra myndigheter måste få resurser till att urskilja agnarna från vetet.

Det är inte länge sedan vi hade en debatt i Sverige där över 4 000 romer fanns samlade i ett olagligt register. Många av de personer som förekom i datafilen var ostraffade och mer än 1 000 av dem var barn. Skånepolisen hade fullt upp med att förklara varför oskyldiga fanns med i registret. Jag tycker att vi i Liberalerna ska sätta hårt mot alla kriminella oberoende om någon tillhör en klan eller ej, men vi ska också slå vakt om den individuella friheten och integriteten så att inte oskyldiga straffas i den stora iver som sköljer över Sverige just nu.

Om det är något parti som ska slå vakt om rättsstatsprincipen i dessa dagar så är det Liberalerna!

…i och för sig min yngsta son Salomon Ali Hassan Ranch som är drygt två år och bor i Kvarngärdet/Gränby visar tendenser och slagsida åt det olagliga och ”kriminella”. Jag ska be polisen håla ögonen på honom.

Mohamad Hassan (L)
Ordförande Liberalerna Uppsala