På gång! Senaste nytt från Liberalerna

Hej! Här kommer en läsning om som händer i Uppsalapolitiken och Liberalerna.

• Thea Andersson

Valledare

Anmäl dig till våra kandidatutbildningar!

Som en del av vårt arbete inför valet har vi planerat att genomföra utbildningar för att göra så många som möjligt väl bevandrade i vår politik. Under våren planerar förbundet att hålla fyra kandidatutbildningstillfällen.  Första utbildningstillfället som äger rum redan nu till helgen syftar till att ge en närmare inblick bakom styrkan med demokrati, liberalism, en översikt av offentlig förvaltning samt vikten med att knacka dörr i valkampanjen. Träffarna riktas framförallt till er som står på våra valsedlar, men är naturligtvis öppet för alla intresserade medlemmar!

När? Lördag 26 mars
Tid? kl.10:00-15:00 (lunch inkluderat)
Var? Vuxenskolan i Uppsala, Kungsängsgatan 12, 753 22 Uppsala.

Tryck här för att anmäla dig till utbildningarna.

Preliminärt schema 26 mars:
9.45 – 10.00 Kaffe
10.00 – 10.15 Introduktion
10.15 – 11.45 Tove Hovemyr: ”Är demokratin hotad?”
11.45 – 12.30 Lunch
12.30 – 13.30 Sakine Madon: ”Varför behövs liberalismen?”
13.30 – 14.30 Hur offentlig verksamhet fungerar
14.30 – 15.00 Martin Ängeby: Knacka dörr – ett vinnande koncept

Räkna varje samtal med väljare!

Sätt igång med att räkna och tävla i samtal med väljare! Logga in med användarnamn ”member” och lösenordet ”HejaLiberalerna2022″ och fyll i ditt mobilnummer, namn och förening. Registrera ALLA samtal du har, så når vi snart målen tillsammans!

Jag har funderat över orsakerna bakom våra lokala siffror.

Nu är det enbart 6 månader kvar till valdagen den 11 september och opinionsundersökningarna kommer allt tätare och tätare. De visar oftast hur riksdagsvalet skulle se ut om det vore val idag och det är ingen hemlighet att vårt parti har en uppförsbacke, dock ingen omöjlig sådan.

Förra veckan kom en lokal undersökning för Uppsala kommun som Socialdemokraterna beställt. Den visade bland annat att Socialdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet går framåt medan alla andra partier minskar, inklusive Liberalerna som går ned med hela 5,2 procentenheter till 4,1 procent.

Sedan undersökningen släpptes har jag funderat över orsakerna bakom våra lokala siffror. En analys måste förstås göras och efter att ha tagit en funderare landar jag i att det beror på följande effekter:

1. Liberalerna i Uppsala har historiskt sett legat dubbelt så mycket som moderpartiet på riks. Nu när opinionssiffrorna ligger runt 2 procent på riksnivå är det rimligt att dra den historiska slutsatsen – vi ligger fortfarande dubbelt så högt som riks.

2. Att vi skulle ha tappat på grund av vårt samarbete med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Det kan nog förklara någon procentenhets minskning. Jag vet att vi hade en del besvikna väljare och medlemmar. Samtidigt så vet jag att det historiska medlemsmötet den 27 september 2018 som med acklamation beslutade att ingå i koalition med Socialdemokraterna och Miljöpartiet ledde till att vi fick många nya medlemmar i Uppsala. Medlemsmötet var det största mötet, sett till antal närvarande medlemmar, än något annat beslutande möte vi haft under många år. Koalitionen i Mittenstyret har möjliggjort många stora liberala reformer. Vi ingick i koalitionen för att genomföra liberal politik och inte för att göra livet besvärligt för Socialdemokraterna. I halvtidsbokslutet som vi gjorde 2020 kunde vi redovisa många liberala reformer och många punkter från valprogrammet kunde prickas av.

3. Cecilia Wikströms avgång. Händelsen med Cecilia Wikström som innebar hennes avgång vid EU-valet 2019 var en motgång för oss lokalt och en stor förlust att inte längre ha kvar en sådan stark profil.

4. Liberalerna backar tyvärr i många stora städer. Både opinionsundersökningar i Göteborg och Stockholm där vi styr med borgerliga partier och i Malmö där vi styr med Socialdemokraterna visar också på kräftgång för partiet med motsvarande siffror som i Uppsala. Vad det signalerar är att vi på lokal nivå är mycket beroende av goda siffror på riksnivå och den draghjälp det innebär.

Med dessa punkter kanske jag drar en förenklad slutsats till orsakerna bakom varför vi har de siffror vi har idag. Det vi behöver göra nu är allt i vår makt för att vända trenden både lokalt och på riksnivå. Ingen annan kommer till vår undsättning utan jobbet måste vi göra själva. Nu kavlar vi upp ärmarna och ser till att ragga väljare till valdagen. Jag vill festa natten lång den 11 september för att fira valsegern!

Hälsningar,

Mohamad

Utvecklingen i Ukraina, skolvalet och studiebesök.

Kära Liberaler 💙

Jag hoppas att ni alla mår bra och får möjlighet att njuta av solen. Själv har jag haft det skönt i det varma vädret samtidigt som det har varit svårt att släppa tankarna på det ukrainska folket och det fruktansvärda våld de nu utsätts för av den ryska regimen.

Jag är mycket tacksam för att jag, tillsammans med LUF:s ordförande Martina Mähl och LS:s ordförande Robin Sällström, blev inbjuden att tala på studentföreningarnas demonstration utanför Universitetshuset. Detta krig är avskyvärt och jag tänker på det ukrainska folkets mod och styrka att stå upp för frihet och demokrati. Många oskyldiga barn drabbas och varje morgon vaknar vi upp till den ena hemskheten efter den andra. Det är en otroligt otäck utveckling som sker just nu med de specifikt riktade attackerna mot platser där det befinner sig oskyldiga barn så som förskolor, barnsjukhus och konstskolor.

I Uppsala är samtliga partier överens om att göra vårt yttersta för att hjälpa flyktingarna från Ukraina. Det råder dock stor osäkerhet kring hur många som kommer och det enkla svaret just nu är att ingen vet hur många det blir. Det pågår ett arbete inom alla förvaltningar för att möta upp behoven. För skolans del har vi idag ordnat fram cirka 300 platser i grundskolan och cirka 50 platser i gymnasiet.

Det har redan gått fyra veckor sedan jag blev kommunalråd och ordförande för utbildningsnämnden samt kommunens funktionsrättsråd. Min kalender fylldes upp över en natt och jag har börjat sätta mig in i uppdraget, bland annat genom flertalet möten med förvaltningen och förtroendevalda.

Vi har i dagarna meddelat vårdnadshavare om skolvalet där hela 8 av 10 elever erbjuds sitt förstahandsval. Det är glädjande att kunna tillmötesgå önskemålen i så stor utsträckning. I år fick vårdnadshavarna välja och rangordna valfritt antal skolor. Nytt för i år är också syskonförtur i kommunala grundskolor upp till årskurs 3.

Jag har även hunnit med ett par studiebesök där det första var tillsammans med Nyamko, Lina, Gulan och Arman. Vi besökte Musiklådans förskola, ett föräldrakooperativ i Gottsunda, som är en av de friskolor som kommer att drabbas hårt av Socialdemokraternas förslag om sänkt skolpeng. Jag skrev om detta i UNT tillsammans med Nyamko.

Tillsammans med Mohamad besökte vi Fyrisgården som är en verksamhet som aktivt arbetar med tillhörighet och gemenskap. Det är verkligen en mötesplats för alla, fyllt med engagemang och glädje. Väl värt ett besök för alla!

Äntligen! På AW:n fick jag träffa många medlemmar och prata liberal politik (och mycket annat också). Stort tack till alla som kom! För er som inte hade möjlighet kommer det fler chanser, håll utkik efter fler inbjudningar!

Jag vill avsluta med devisen ”Låt oss aldrig glömma, så länge banden som knyter oss samman är starkare än de som kan dra oss isär är allt väl.” 💙

Demokratin behöver alltid försvaras.

Planeringen av valrörelsen inför valet den 11 september är i full gång och det blir alltfler tillfällen för oss inom Liberalerna att träffas såväl för utbildning som för social samvaro. Håll utkik efter inbjudningarna, boka in, kom och delta, du behövs!

Detta är för oss en självklarhet, att vi kan ordna möten och uttrycka våra åsikter fritt. Men den ryska statsledningens aggression och krig mot Ukraina visar att demokrati och frihet verkligen inte gäller för alla. Särskilt inte i Ryssland.

Den stora stjärnan som inger hopp och kampvilja är förstås Ukrainas president Zelenskiy, som representerar Liberalernas broderparti i Ukraina. Outtröttligt ingjuter han hopp hos medborgarna, främjar kampvilja, uppmärksammar hjältar, besöker sjukhus och stridsförband. Han och hela ukrainska folket behöver vårt stöd på många olika sätt, inte minst humanitärt och genom snabbt och effektivt mottagande av alla flyktingar som kommer hit. Vi säger ”Välkommen hit, välkommen hem!”

Med liberala hälsningar,

Anders A. Aronsson
Ordförande Liberalerna Uppsala Kommunförening

• Malin Sjöberg Högrell

Regionråd

När omvärlden är osäker behövs mer samarbete, inte mindre..

Krig i Ukraina. Overkligt. Oacceptabelt. Fruktansvärt.

För första gången på över 70 år har vi ett krig i Europa, krig i vårt närområde.

Putin går till historien som en maktlysten diktator utan respekt för människoliv.

Runt om i länet har det anordnats demonstrationer i solidaritet med det ukrainska folket, tack till alla er som tagit er tid att vara med eller stödja på olika sätt. Jag fick förmånen att tala vid demonstrationen i Uppsala förra helgen.

Jag har en ny rutin varje morgon när jag vaknar och varje kväll innan jag somnar, att titta på president Zelenskys twitterkonto för att se om han fortfarande lever. Kriget i Ukraina visar att självklarheter snabbt kan ändras och försvinna. Vi måste hjälpa andra människor att skydda deras rättigheter och friheter. Alla de sanktioner som EU tillsammans infört på kort tid är bra, tillsammans blir vi starka och kan hjälpa Ukraina. När Europas frihet hotas är samarbete över gränserna vårt bästa försvar.

Vi Liberaler har ända sedan 1999 varit för ett Nato medlemskap. Vi kan alla hjälpas åt att vara tydliga med att berätta att vi Liberaler drivit frågan länge.

Tillsammans är vi starka. När omvärlden är osäker behövs mer samarbete, inte mindre.

Vi Liberaler vill att 2% av BNP ska läggas på försvaret redan 2024. Inget annat parti är så tydliga med att 2% av BNP ska läggas på försvaret så snabbt. Socialdemokraterna har inte sagt något årtal för en satsning på 2% och Moderaterna anser att målet ska nås 2025. Här kan vi hjälpas åt att få ut det här budskapet.

I veckan hade jag förmånen att tillsammans med andra region och kommunpolitiker inom SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) få lyssna på Ukrainas ambassadör i Sverige, Andrij Plachotnjuk. Hans berättelser om mobbade sjukhus, födande kvinnor som får bäras bort och barn som dör var gripande. Tårarna var inte långt borta.

Vi fick även lyssna på Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik. Prognoserna för hur många som tvingas fly undan krigets faror ökar för varje dag kriget pågår. 2,5 miljoner människor på flykt är uppskattade siffran från UNHCR nu i helgen och UNHCR tror att den siffran kommer att stiga till 4 miljoner människor som flyr Ukraina och tar sig till Europa. Under flyktingkrisen 2015 kom det drygt 1 miljon människor till Europa. Migrationsverket sade på en pressträff i fredags att 76 000 människor beräknas komma första halvåret.

Massflyktsdirektivet som EU fattat beslut om innebär att alla från Ukraina kommer att få skydd, det gäller från den 3 mars och ett år framåt. Med möjlighet till förlängning (1+1 år). Det betyder att alla flyktingar från Ukraina får TUT (Tillfälligt Uppehållstillstånd) samma ankomstdatum och behöver registreras hos Migrationsverket när de kommer (även om man bor hos släkt och vänner).

Generaldirektören var också tydlig med att Migrationsverket inte kommer klara av att klara mottagningen själva – särskilt inte om många av de flyktingar som idag befinner sig i närmaste grannländerna börjar fly eller flytta vidare samtidigt. Anläggningsboendena är i stort sett avvecklade och de som kan upphandlas kommer inte räcka.

Många privatpersoner öppnar sina hem för ukrainska flyktingar. Vad jag förstår kommer Röda korset och Blocket inleda ett samarbete för att strukturerat samla in alla de som vill erbjuda boende. Migrationsverket klarar inte av att koordinera det.

Årsmöte med förbundet 3 april kl 10.00

Boka in årsmötet med Uppsalaförbundet söndagen den 3 april ca kl. 10:00-15:00. Vi kommer att ha ett mingel med dryck och tilltugg efter årsmötet för att få umgås och ha roligt.

När? Söndag 3 april.
Tid? kl.10:00-15:00 (lunch under dagen och mingel och snittar efteråt!)
Var? Norrlands nation, Strömholms sal, Västra Ågatan 16, Uppsala

Tryck här för att anmäla dig till årsmötet.

Pandemin covid-19 och vaccination

Vaccinationen är oerhört viktig.  Jag påminner om att fjärde dos ges till alla som är 80+, bor på SÄBO eller har hemtjänst. För att få sin fjärde dos måste man boka en tid. Den fjärde dosen ges om det gått fyra månader sedan dos tre.

Ring 018-617 35 00 för att boka tid för fjärde dosen eller logga in på 1177.se med ditt bank-ID.

Har du inte bokat tid för vaccination? Här hittar du länkar för att boka tid:

Har du frågor rörande vaccinationen? Ring 018-617 35 00.

Hälsningar,

Malin

• Lina Nordquist

Riksdagsledamot

Demokratier måste hålla ihop, husläkarreform och stärkt beredskap.

För två veckor sedan fattades ett unikt svenskt riksdagsbeslut om omedelbart stöd, vapen och mat till Ukraina, efter att Putins beordrat ett fullskaligt invasionskrig mot barn och vuxnas vardag, trygghet och frihet. Demokratier måste hålla ihop: ett fritt Ukraina behöver så snart det bara går bli vårt systerland i EU.

Sedan de första missilerna avfyrades har jag ofta tänkt på hur snabbt allvaret kan komma över oss. Jag har också känt stor tacksamhet över att få leva i en solidarisk demokrati. Just så blev denna korta text: en del trygg vardag och en del beredskap.

Hög tid för husläkarreform

Sjukvårdspolitik handlar om att ingen ska behöva vara rädd för framtiden – ändå är kontakt med otaliga läkare och att själv hamna mellan stolarna vardag i Sverige för långtidssjuka. Därför behövs en primärvårdsreform. Dagens vårdval behöver moderniseras och få mer fokus på kontinuitet och relationer. Vi vill också skapa ett komplement till dagens vårdval, med fokus på patientnära, småskalig vård där storskalig vård har svårt att etableras. Det skulle göra skillnad för både landsbygd och förorter. Framförallt ska vi möta ett känt ansikte som känner våra behov och vår medicinska historia.

Jag skrev i Dagens Medicin om detta.

Stärk beredskapen för nästa kris

Coronakommissionens granskning av de första två åren måste följas upp med en ny kommission med ett framåtblickande uppdrag för att reparera de långsiktiga följderna, särskilt för den unga generation som fått sin uppväxt präglad av pandemin. En sådan kommission behövs för att stärka Sveriges beredskap inför nästa kris, när den än kommer. Detta är vi skyldiga dagens unga. Det vore huvudlöst att se pandemin som ett avslutat och isolerat kapitel

Läs gärna Nyamkos och min text i Upsala Nya Tidning.

Nu växlar vi upp mot den den 24 augusti, vidare mot valdagen den 11 september! Häng med det här gänget på bilden nästa gång de knackar dörr, vetja! Bara genom att lyssna och berätta kan Sverige bli så liberalt som faktiskt kommer att behövas under nästa mandatperiod. Du och jag avgör hur mycket inflytande vi får. Så nu är det verkstad som gäller!

Allt gott,

Lina

• På gång för medlemmar!

Kandidatutbildningar

Alla är välkomna till vår första kandidatutbildning. Detta riktas framförallt till er som står på våra valsedlar, men är naturligtvis öppet för alla intresserade medlemmar.

Datum: Lördag 26 mars.
Tid:10:00 – 15:00.
Plats: Vuxenskolan i Uppsala, Kungsängsgatan 12, 753 22 Uppsala
Anmälan krävs: https://bit.ly/3Lc6GGX Förbundet bjuder på lunch.

Första utbildningstillfället syftar till att ge en närmare inblick bakom styrkan med demokrati, liberalism, en översikt av offentlig förvaltning samt vikten med att knacka dörr i valkampanjen.

Preliminärt schema:
9.45 – 10.00 Kaffe
10.00 – 10.15 Introduktion
10.15 – 11.45 Tove Hovemyr: ”Är demokratin hotad?”
11.45 – 12.30 Lunch
12.30 – 13.30 Sakine Madon: ”Varför behövs liberalismen?”
13.30 – 14.30 Hur offentlig verksamhet fungerar
14.30 – 15.00 Martin Ängeby: Knacka dörr – ett vinnande koncept

Tryck här för att anmäla dig till kandidatutbildningarna: https://bit.ly/3Lc6GGX

Vi har fyra datum bokade för kandidatutbildningar till alla medlemmar som står på valsedlarna till valet:

Fler datum för kandidatutbildningarna:

• Söndag 8 maj
  • Söndag 22 maj
  • Söndag 12 juni

Förbundets årsmöte 3 april

Varmt välkommen till Liberalerna Uppsala förbundsårsmöte den 3 april kl. 10:00. Målsättningen är att mötet blir fysiskt och att vi också kommer erbjuda utbildning för kandidater under dagen.

Tryck här för att anmäla dig till årsmötet.

Datum: Söndag 3 april.
Tid: 10:00 – senare än 16:00, registrering från 09:30.
Format: Fysiskt.
Plats: Vuxenskolan i Uppsala, men kan komma att ändras.
Förbundet bjuder på lunch och mötet avslutas med ett mingel

60plus-mässan 1-2 april kl. 10-16

Liberalerna kommer att vara på plats på 60plus-mässan i Fyrishov.

På lördag 1 april kommer Barbro Westerholm och talar kl. 11.00 – 11.20 och Lina Nordquist kl. 13.30 – 13.45.

Vill du stå i vår monter? Vi vill gärna ha fler som kan stå! Meddela gärna oss på uppsala@liberalerna.se

DÖRRKNACKNING - Norby igen!

Nu på onsdag är det dags för ännu en dörrknackningskampanj! Ämnet för kampanjen är kriget i Ukraina, och vad Liberalerna anser att vi behöver göra både för att hjälpa Ukraina och för att stärka vår säkerhet.
Vi har haft två lyckade dörrknackningskampanj i Norby de senaste söndagarna, men vi har många gator kvar i området att beta av! Vill du följa med? Ta kontakt med Oscar via e-post: oscar.matti@hotmail.com  eller telefon: 0725051742

Hur går det till?

Vi träffas klockan 18 på på Svamptorget i Norby. Där går vi tillsammans igenom hur man gör när man knackar dörr – hur man kan börja samtalet, vad som är viktigt att tänka på, våra huvudbudskap för dagen, vad man ska undvika att göra osv. Så även om du inte har knackat dörr förut går det jättebra att vara med.
Klockan 18.20 beger vi oss ut i Norby och dörrknackar i cirka 60 minuter. Vi kommer att dela upp oss i par, så att det alltid finns med minst en mer erfaren dörrknackare i varje par. Vi kommer att ha med oss ett flygblad som handlar om hur L ser på kriget i Ukraina, så det kan användas som stöd, och för att lämna till väljaren. Efteråt återsamlas vi kort för att prata om hur det gick innan kampanjen avslutas!

Varför knacka dörr?

Dörrknackning är ett effektivt sätt att nå ut till många människor, och få till riktiga samtal och ett större utbyte med väljare än man får av envägskommunikation. När man undersökt effekter på väljarstöd av olika kampanjmetoder så har dörrknackning genomgående varit effektivast, och det har använts i Uppsala även tidigare valrörelser, och lett till bättre valresultat i områdena där man knackat. Nu är det valår och alla insatser vi kan ge behövs!

Sammanträder efter väder!

OBS! Om det regnar eller blir för allt dåligt väder vid starttiden så ställs det in. Om annat gäller – till exempel ”kläder för väder”, så hör vi av oss!
Har du några frågor eller så är det bara att höra av dig!
oscar.matti@hotmail.com
Kommande dörrknackningar, med snabbutbildning innan varje tillfälle:
Måndagen 4/4, klockan 18.00
Lördagen 9/4 kl klockan 14.00

Datum för Uppsalas KF-grupp 2022

Alla medlemmar är välkomna att delta på dessa gruppmöten med Liberalernas kommunfullmäktigegrupp. Vår förhoppning är att detta ska ge en större inblick i den lokala politiken och samtidigt ge er tillfälle att ställa frågor kring aktuella händelser. Kallelser skickas ut via e-post.

Starttid kl. 18:00:
– Tisdag 22 mars
– Tisdag 19 april
– Tisdag 24 maj
– Tisdag 7 juni
– Tisdag 13 september
– Tisdag 11 oktober
– Torsdag 27 oktober
– Tisdag 6 december

Datum för Regiongruppen 2022

Preliminära datum, starttid kl. 18:00.
– Måndag 21 mars
– Torsdag 21 april
– Tisdag 17 maj
– Torsdag 9 juni
– Måndag 15 augusti
– Tisdag 20 september
– Tisdag 18 oktober
– Tisdag 15 november
– Måndag 12 december

Gå med i vår Facebook-grupp

Vi har en särskild Facebook-grupp för medlemmar som är till för diskussion, upplysning av dagsaktuell politik och evenemang.

Aktiviteter sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan Uppsala län.