Dags att anpassa skolpolitiken för en ny verklighet

Onsdag 2 mars 2022

Det finns mycket som måste göras för att hela Sverige ska ha skolor i världsklass. Att lägga ner populära och välfungerande friskolor är inte lösningen. Liberalerna prioriterar mer lärarledd undervisning, trygga klassrum och skolböcker till varje elev. Inget barn ska lämnas efter och inte heller hållas tillbaka.Den socialdemokratiska minoritetsregeringen vill sänka skolpengen till friskolor. De tycker inte att dessa skolor och deras insatser är tillräckligt viktiga. Det innebär att elever som väljer en friskola inte har rätt till samma skolpeng som andra. Det kommer få dramatiska konsekvenser och är ett orättvist slag mot familjer som har gjort aktiva val.

Denna vecka genomför Liberalerna en skolturné för att lyssna in vilka konsekvenser den föreslagna sänkningen medför. Vi besöker i dag Musiklådans friskola i Gottsunda. Det är en skola som kan komma att förlora en miljon kronor varje år om Socialdemokraterna bestämma – en besparing som skulle äventyra hela verksamheten. Uträkningen bygger på om regeringen går vidare med Björn Åstrands utredningsförslag som innebär en sänkning av skolpengen för friskoleelever med drygt 8,4 procent. Det är ett förslag ingen tjänar på.

I stället för att motarbeta friskolor borde regeringen fokusera på de cirka 17 000 elever som varje år lämnar grundskolan utan fullständiga betyg. Liberalerna satsar 14 miljarder kronor mer än regeringen på skolan i den senaste budgeten och vi anser att den svenska skolan behöver mer resurser, inte mindre.

För att alla elever ska nå kunskapsmålen behövs lugn och ro i klassrummet. Ordningsproblemen drabbar hårdast de som saknar stöd hemifrån. Dessvärre är känslan av otrygghet i skolan utbredd; endast fyra av tio flickor uppger att de känner sig trygga i skolan.

Vi vill ha mobilfria klassrum och ge skolor möjlighet att snabbare tillfälligt kunna stänga av eller flytta elever som begår allvarliga brott i skolan. Genom att flytta en elev från en destruktiv miljö kan man förändra beteende.

Integrationen ska börja redan i förskolan. Liberalerna vill även genomföra flera reformer som gemensamt syftar till att stärka det svenska språkets ställning i förskolan i syfte att förebygga skolmisslyckanden och stärka förutsättningarna för långsiktig integration.

Friskolor och det fria skolvalet har öppnat en värld av möjligheter för hundratusentals barn i Sverige. De är här för att stanna, även om en rad förändringar måste ske. Extremister ska ut ur skolan. Det är hög tid att regering och riksdag agerar för att modernisera friskolereformen.

Liberalerna vill att varje elev ska få gå i en kunskapsskola med höga förväntningar. Lärare ska ha tydliga befogenheter att skapa studiero. Ett viktigt steg framåt är att staten övertar ansvaret från kommunerna för skolan. Det skulle öka likvärdigheten, ge skolan en tydligare styrning och förbättra villkoren för lärarna.

Klassresan börjar i klassrummet. Det är därför Liberalerna alltid sätter kunskap och bildning i första rummet. En skola där alla elever får chansen att lyckas är grunden för ett Sverige där livschanser och möjligheter är något för alla och inte bara för några.

Därför kan vi inte acceptera att det i dag finns skolor i vårt land där mindre än hälften av eleverna når kunskapsmålen. Vi accepterar inte heller att vi har en regering som saknar reformvilja att stärka kunskapsresultaten. En bättre skola kräver ett liberalt maktskifte med ny regering och en kraftsamling för svensk skola.

Nyamko Sabuni (L), partiledare

Jennie Claesson (L), kommunalråd och ordförande i utbildningsnämnden Uppsala kommun