Mål och budget 2017 – nu är den klar!

Torsdag 20 oktober 2016

2016-10-17

Gör Stabby backe till naturreservat!

Idag presenterar Liberalerna sitt budgetalternativ för Uppsala kommun. I den liberala budgeten finns stora satsningar på skolan, på ett grönt Uppsala och på insatser för att stärka civilsamhället.

Stabby backe är ett fantastiskt naturområde som vi måste bevara för framtiden, säger Mohamad Hassan, kommunalråd (L). Att göra det till naturreservat innebär att det är skyddat och kommer fortsätta att fungera som en grön lunga för boende i västra delarna av Uppsala. Bostäder behövs, men de måste byggas med hänsyn till behovet av orörda grönområden, fortsätter Mohamad Hassan, kommunalråd (L).

Liberalerna satsar ca 4,7 miljarder kronor på skolan i budgeten. 22 miljoner mer än den rödgröna majoriteten.

– Allt börjar med en bra skola. Där bygger var och en av oss grunden för vårt framtida liv. För ett välfärdssamhälle är det otroligt viktigt att ha en högklassig utbildning, säger Anna Manell, vice gruppledare (L).

– Vi satsar hårt på en kvalitetshöjning i lågstadiet. Inga barn är så studiemotiverade de som börjar förskoleklass och då måste de mötas av utmaningar och kunskapsfokus. När barn tappar intresset för skolan redan i lågstadiet har vi misslyckats, och så är det tyvärr allt för ofta idag, säger Anna Manell, vice gruppledare (L).

Liberalernas budget garanterar också modersmålsstöd i förskolan, krafttag för en bättre arbetsmiljö för lärare och satsningar för en god utbildning och fritid för barn med funktionsnedsättning.

I budgeten sker också satsningar på civilsamhället, och Liberalerna vill att kommunen inrättar en särskild enhet som arbetar med att stötta civilsamhällets insatser. Där samlas expertis och bidrag som civilsamhället kan söka.

– Civilsamhället ska ha en stark roll i vårt samhälle och är en naturlig part i integrationsprocessen. Därför måste kommunen underlätta för dem som vill göra en insats. Det ska vara enkelt att bidra, menar Mohamad Hassan, kommunalråd (L).

För mer information:

Helena Hedman Skoglund, politisk sekreterare (L), 072-518 92 94

Tycker du som vi? Stöd liberalismen genom att bli medlem i Liberalerna. Ditt stöd behövs!