Liberal prägel på beslutet om förändrat modersmålsstöd i förskolan

Fredag 3 juni 2016

Liberalerna påverkar beslut även i opposition

Det är glädjande att majoriteten lyssnat på Liberalernas förslag. Barn i förskolan har rätt att utveckla sina modersmål i vardagen, säger Anna Manell (L).

Under dagens sammanträde i utbildningsnämnden fattades ett beslut om nytt arbetssätt för modersmålsstöd i förskolan. Majoriteten biföll 5 av de 6 att-satser som Liberalerna yrkade på.

Vi vill att alla barn i förskolan har rätt till modersmålsstöd av modersmålslärare. Vi nådde inte riktigt ända fram, men tack vare våra förslag kommer det ändå bli bättre för de barn som berörs, säger Anna Manell (L).

Bifall:

att en noggrannare konsekvensanalys görs av de tre elevgruppernas behov och förslag på åtgärder för vidare utveckling i den nya organisationen

att förvaltningen ges i uppdrag att ta fram en plan för hur man ska se till att anställda modersmålslärare har den kompetens som krävs

att förvaltningen ges i uppdrag säkerställer fortsatt kompetensutveckling av modersmålslärarna som grupp

att en ny enhet bildas som ur ett 0-19-årsperspektiv ska arbeta med modersmålsstöd och modersmålsundervisning

att ta fram förslag på hur få eller ensamma modersmålstalare ska kunna träffa och tala sitt språk med andra barn med samma modersmål

Avslag:
att två- och flerspråkiga barn i förskolan har rätt till modersmålsstöd av en modersmålspedagog

För ytterligare uppgifter kontakta:

Anna Manell

anna.manell@liberalerna.se

Yrkandet Liberalerna lade i UNB, reviderade att-satser

UBN, 1/6-2016, ärende 19, Modersmålsstöd i förskolan, förändrat arbetssätt

Skolinspektionen har lämnat ett föreläggande angående barn i förskolan med annat modersmål än svenska och utveckling av språk och kulturell identitet. Inspektionen konstaterade att det saknades strategier för att möta dessa barn. Det syntes inte alltid att verksamheten är mångkulturell och hur detta ska omsättas i praktiken.

Förskolans läroplan föreskriver att barnets språk och kultur skall vara ett levande inslag i barnets vardag på förskolan. Uppsala kommuns modersmålsenhet ger språk- och kulturstöd till aktuella barn vid ett tillfälle varje eller varannan vecka. Detta är inte förenligt med uppdraget i läroplanen.

Enligt skollagen (8 kap. 10 §) ska förskolan medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Förskolläraren har ansvaret för uppdraget. Av Skolverkets Allmänna råd om förskolan framgår att arbetslaget på förskolan på olika sätt ska uppmuntra och skapa möjligheter för barn med annat modersmål än svenska att använda både svenska och sitt eller sina modersmål i förskolans dagliga aktiviteter. Vidare framhålls att ett språkligt lärande blir bäst genom att språket används i meningsfulla sammanhang i vardagen.

Det finns tre stora grupper av barn som har behov av modersmålsstöd, på olika sätt: nyanlända, två/flerspråkiga talare samt nationella minoriteter. De två senare grupperna bör också ses utifrån perspektivet om de är ensamma/få modersmålstalare på sin förskola/i kommunen eller om de tillhör en större grupp med samma språk. På modersmålsenhetens hemsida skriver man om hur språket kan utvecklas: ”[…] träffa andra personer och barn som talar modersmålet”.

För Liberalerna är det viktigt att utgå från barnens behov och ta till oss kritiken från Skolinspektionen. Flera av delarna i majoritetens förslag är bra. Att ha fler pedagoger i förskolan med annan språk- eller kulturkompetens är viktigt för att uppfylla läroplanens mål. Likaså tror vi att konsultativt stöd för personal och språkstödjare till barnen är ett bra förslag.

Däremot tror vi att modersmålslärarnas kompetens som just modersmålslärare inte kan ersättas av konsultativt stöd, även om Språkskolan ska ta över ansvaret. Vi tror inte att den kommer att räcka till, utan utökning. Vi föreslår därför nämnden att besluta:

att utbildningsförvaltingen som arbetsgivare ges i uppdrag att ta fram en plan för hur man ska se till att anställda modersmålslärare har den kompetens som krävs

att utbildningsförvaltingen som arbetsgivare ges i uppdrag säkerställer fortsatt kompetensutveckling av modersmålslärarna som grupp

att slå ihop Modersmålsenheten och Språkskolan för ett 0-19-årsperspektiv

att två- och flerspråkiga barn i förskolan har rätt till modersmålsstöd

Anna Manell (L)

Ledamot UBN

Här kan du se mediernas rapportering:

Läs på UNT

Läs på SVT