Uppsala stärkt inför framtiden

Måndag 25 april 2022

Sedan dag ett har Mittenstyret lagt fokus på att öka tryggheten, snabba på klimatomställningen, göra skolan mer likvärdig och skapa fler jobb. Vi vill tacka alla som gjort fantastiska insatser under de här åren som präglats av pandemin, både i sin yrkesutövning och som medmänniskor. Däribland Uppsala kommuns medarbetare som har jobbat hårt för att begränsa smittspridningen. Kommunen har också stöttat företag, föreningar, organisationer och det fria kulturlivet.

Oavsett vem du är eller var i Uppsala du bor ska du känna dig trygg. Gängen ska stoppas. För att nå dit ska vi vara tuffa både mot brottsligheten och dess orsaker. Vi har målmedvetet stärkt tryggheten i Uppsala, inte minst i Gränby-Kvarngärdet och Gottsunda-Valsätra. 2021 startades Effektiv Samordning för Trygghet (EST), där kommunen tillsammans med polis och andra aktörer hjälps åt att skapa trygghet. Vi har inrättat en avhopparverksamhet så att fler ska få hjälp att lämna kriminalitet.

Det nya allaktivitetshuset i Gränby erbjuder barn och ungdomar en meningsfull fritid samtidigt som de serverar frukost, vilket bidrar till både skolresultat och mående. Samarbetet mellan skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamhet fortsätter och satsningen på socialarbetare i skolan utökas till ytterligare 11 skolor i Gottsunda, Valsätra, Gränby, Sävja och Stenhagen.

Klimatet är vår tids ödesfråga, och Uppsala ska vara världsledande i klimatomställningen. Därför har vi en tuff målsättning om att kommunen ska vara klimatneutral 2030 och klimatpositiv senast 2050. Vi har arbetat för att höja takten till 10—14 procents utsläppsminskning per år, och vi har också nått målet för 2020. Vi har beslutat om två nya naturreservat vid Gula Stigen och Fjällnora och vi har snart ändrat föreskrifterna för Hågadalen-Nåstens naturreservat för att förhindra kalhyggen. Vi har inrättat sommargator och reglerat genomfartstrafik på Kungsgatan för att minska utsläppen och förbättra luftkvaliteten.

För att alla elever ska få möjlighet att utvecklas och lyckas i skolan krävs en likvärdig skola. Därför har vi påbörjat ett långsiktigt arbete för att säkerställa hög utbildningskvalitet, rätt stöd till varje elev och att lyfta skolor med låga kunskapsresultat. Alla elever ska mötas av höga förväntningar samtidigt som skolan måste fånga upp barns olikheter och möta upp varje individ på bästa sätt. Tidiga insatser ska sättas in för elever som behöver extra stöd och utmaningar ska ges till de som ligger före. Barn får aldrig hindras i sin utveckling.

Uppsala är en kommun för framtiden. När nya företag etablerar sig och befintliga expanderar får fler Uppsalabor ett arbete att gå till. Vår ledstjärna har varit att alla som kan arbeta också ska arbeta. Det har givit resultat, under 2021 var det rekordmånga som gick från försörjningsstöd till arbete eller utbildning. För första gången var det fler kvinnor än män som tog del av individuella insatser. Att stärka kvinnors ekonomiska makt har direkt effekt på jämställdheten i samhället. När en kvinna lyfts från utanförskap ger det en vinst för hela familjen. Vi har även etablerat ett utbildnings- och jobbcenter i Gränby-Kvarngärdet. Alla ska få känna den frihet som en egen lön innebär.

Uppsala ska vara en äldrevänlig kommun. I slutet av året rullade vi äntligen ut seniorkortet i kollektivtrafiken. I vården och omsorgen har vi avskaffat delade turer för medarbetarna och utbildat språkombud och språkstödjare för att säkerställa att de anställda har tillräckliga kunskaper i svenska. Arbetet med en modern och kapacitetsstark kollektivtrafik har fortsatt, liksom planerna för fyra spår till Stockholm, utbyggnad av Uppsala central och en ny station vid Bergsbrunna.

Nu går arbetet för ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart Uppsala vidare. Trots pandemin har kommunen klarat sig bra ekonomiskt och varje skattekrona används på ett ansvarsfullt sätt. Det ger oss goda möjligheter att bygga en ännu bättre kommun framöver. I en orolig omvärld tar vi med oss en viktig lärdom från de senaste årens kriser: om vi alla hjälps åt klarar vi det tillsammans.

Mohamad Hassan (L), kommunalråd
Linda Eskilsson (MP), kommunalråd
Erik Pelling (S), kommunalråd

Läs mer om budgeten som antogs för 2021: