Planeringen ska gå i samklang med kärnvärderna

Fredag 20 maj 2022

Svar till bland annat insändarna ”Svårt att veta om kommunen raljerar och ”Ingen naturlag säger att Uppsala måste växa” den 21 april i UNT.

Inledningsvis vill vi hålla med skribenterna om ett par kärnvärden för vårt Uppsala. Uppsalas karaktär får inte byggas bort samtidigt som Uppsalabornas tillgång till grönområden och rekreation måste säkerställas både nu som i framtiden. Naturreservat, kulturhistoriska miljöer och natura2000-områden ska fredas. Vi är också överens om att den värdefulla jordbruksmarken inte bara är viktig för oss i Uppsala utan även för hela Sverige. Dessa kärnvärden vill vi i Liberalerna slå vakt om.

I ISGlobal Ranking of cities, som uppskattar hälsoeffekterna av stads- och transportplanering i 1000 europeiska städer, har Uppsala den högsta medelnivån av grönområden i Sverige på 75,4 procent. Det visar att planeringen i Uppsala håller ihop. Varje projekt kan följas via kommunens hemsida och där återfinns även samtliga utredningar som berör varje byggnation.

Råbyvägen är ett exempel som tas upp i olika debatter. Vi liberaler anser att det är stadsutveckling när den är som bäst, det vill säga när ingen skog eller odlingsmark har offrats utan tvärtom. Där det tidigare var asfalterade parkeringar har vi idag träd och gårdar. Vad som en gång var mörka och otrygga parkeringsplatser har vi idag bostäder, förskola, livsmedelsbutik, restauranger, utbildnings- och jobbcenter för att nämna några exempel. Området har fått liv och rörelse. Bostadsrätter har kunnat byggas i ett område som tidigare dominerats av hyresrätter, vilket förbättrar integrationen.

När andra partier av populistiska skäl ger diffusa svar kring olika byggprojekt står Liberalerna rakryggat och säger att det behövs fler bostäder för att tillmötesgå den efterfråga som finns i Uppsala. Vi behöver en hög byggtakt för vår ekonomiska tillväxt, för att locka arbetskraft till våra internationella företag, för de tusentals studenter som väljer Uppsala, för unga vuxna som flyttar hemifrån och för framtida familjer.

Planerna för de sydöstra stadsdelarna innebär just det, en planering. Det vill säga en beredskap för ett område som kan bli klart 2050 eller pågå till nästa århundrade beroende på efterfrågan. Det viktigaste är att planeringen går i samklang med de kärnvärden som vi alla är överens om. Det kommer vi i Liberalerna alltid att lyfta fram.

Syftet med tidigare insändare har inte varit att raljera utan att visa på att Uppsalas historiska utveckling sedan 1200-talet är något som kommer att fortsätta även framöver. Det har alltid funnits motstånd mot nybyggnation och även om vi är oense med skribenterna om vissa delar är det genom dialog och olika åsikter som vår kommun formats. Det är en naturlig del av demokratin och tillhör den process som i generationer har präglat Uppsalas utveckling och tillväxt. Så vill vi ha det även i framtiden.

Mohamad Hassan (L), kommunalråd
Jennie Claesson (L), kommunalråd
Anders A. Aronsson (L), 1:e vice ordförande i plan- och byggnadsnämnden

Läs mer om Sydöstra staden

Liberalerna vill utveckla sydöstra staden utifrån ett hållbart perspektiv i takt med medborgarnas efterfrågan över en lång tid, minst trettio år.