Liberalen Eva Edwardsson första kvinnan på 35 år att väljas till kommunfullmäktiges ordförande

Måndag 15 oktober 2018

Vid dagens kommunfullmäktigesammanträde utsågs Eva Edwardsson (L) till kommunfullmäktiges ordförande för mandatperioden 2018–2022.

Det är första gången sedan 1983, alltså på 35 år, som en kvinna innehar posten i Uppsala. Eva Edwardsson blir den tredje kvinnan i ordningen.

–       Det känns väldigt hedrande att bli vald till kommunfullmäktiges ordförande. Jag ska försöka förvalta uppdraget väl och det är en fördel för mig att två personer – Carl Lindberg (S) och Magnus Åkerman (M) valts om till fullmäktigepresidiet, säger Eva Edwardsson (L).

–       Att vara fullmäktiges ordförande är en mer neutral roll än den jag tidigare haft. Uppdraget är inte en politisk plattform, utan min roll är att få fullmäktigesammanträdena att fungera effektivt och med viss värdighet med tanke på att det är demokrati i praktiken vi ägnar oss åt, säger Eva Edwardsson (L).

Den första kvinnan att vara ordförande i Uppsala kommunfullmäktige var läraren och sedermera riksdagsledamoten Blenda Ljungberg för dåvarande högerpartiet, som var stadsfullmäktige ordförande 1959-1962 och 1967-1970. 1959 var Blenda Ljungberg dessutom den första kvinnan i Sverige som valdes till stadsfullmäktiges ordförande.

Den andra kvinnan var Brita Nordlander, dåvarande Folkpartiet, också hon lärare och en varm tillskyndare av kulturen. Brita Nordlander var kommunfullmäktiges ordförande den långa perioden mellan 1971 och 1983.

–       Det är svårt att säga varför det har gått flera decennier sedan senaste gången en kvinna var ordförande, säger Eva Edwardsson (L). Men det klart att det har med strukturer att göra. Kvinnor tillskrivs inte automatiskt makt och kompetens. Men kvinnor har också ett ansvar för att ta ett steg fram och ta på sig betydelsefulla uppdrag. Jag ser oerhört mycket fram emot att vara fullmäktiges ordförande.

Eva Edwardsson har varit ledamot eller ersättare i kommunfullmäktige sedan år 2002. Hon har varit ordförande i kulturnämnden 2010–2014 och vice ordförande i kulturnämnden 2014–2018. Hon har tidigare också varit ledamot av Barn- och ungdomsnämnden (2002–2006) och Miljö- och hälsoskyddsnämnden (2007–2010).

Till yrket är Eva Edwardsson domare i Svea hovrätt. Hon är också docent i offentlig rätt vid Uppsala universitet, där hon var anställd mellan 1991 och 2011. Vårterminen 1989 var Eva Edwardsson (f. Ekström) ordförande i Uppsala studentkår. Eva Edwardsson är gift med Roland Edwardsson, har en vuxen dotter och har varit bosatt i Uppsala sedan 1984.

För mer information:

Eva Edvardsson (L)