Nytt politiskt landskap kräver nya samarbeten

Måndag 1 oktober 2018

Väljarna runtom i Sverige har i god demokratisk anda röstat i riksdags-, landstings- och kommunval men inget av de traditionella blocken fick, varken i Uppsala, regionalt eller nationellt, egen majoritet. I Uppsala kommun fick Alliansen (L, C, M och KD) 36 mandat i kommunfullmäktige och de rödgrön-rosa (S, V, MP och Fi) 38 mandat. SD fick 7 mandat. Det innebär att nya konstellationer krävs för att bilda ett stabilt och funktionellt styre. Samma situation har uppstått i nästan 200 kommuner och landsting. Matematiken talar emot fortsatt blockpolitik. Ingen konstellation kan styra på egen hand utan stöd krävs från andra partier.

I Liberalerna har vi varit mycket tydliga, långt före valet, med att vi utesluter samarbete med SD. En möjlig väg framåt var istället att locka över MP till Alliansen och på så sätt bilda ett majoritetsstyre. Det var vårt förstahandsalternativ när valresultatet stod klart. Den möjligheten försvann dock när MP sade nej till Alliansens inviter.

Liberalerna lyfte då i stället fram möjligheten att bilda en koalition mellan S, M och L, men fick inget gehör hos varken M eller S. Därför har vi gått vidare, liksom övriga partier, och fört samtal med samtliga partier representerade i kommunfullmäktige; SD, Fi och V undantaget.

I samtalen med S och MP hittade vi en gemensam vilja att samarbeta över blockgränsen för Uppsalas bästa. Ett samarbete med S och MP är också ett sätt att miniminera Vänsterpartiets inflytande och främja mittenpolitik.

Liberalerna har hela tiden varit öppna med att samtal förts med flera partier och återkommande rapporterat från samtalen med S och MP till Alliansen. När samtalen övergick i förhandlingar informerades alliansen om att detta nu var Liberalernas huvudalternativ, sett till läget.

Tillsammans får L, S och MP 35 mandat. Det är inte majoritet, men det innebär ett stabilt mittenstyre som kommer att söka stöd både till höger och vänster. Troligt är att M, C och KD kommer att stötta oss i förslag som ökar valfriheten medan V och FI kommer att stötta förslag kopplade till jämställdhet.

Den 27 september presenterades förslaget för Liberalernas medlemmar vid ett medlemsmöte, och så väl möjligheter som nackdelar lyftes fram. Närvarande medlemmar fick möjlighet att ställa frågor och att komma med inspel och vid kvällens slut var det en i stort sett enig församling som beslutade att Liberalerna skulle söka samarbete med S och MP kommande mandatperiod. I och med detta gräver vi ned den rödgröna koalitionen, luckrar upp Alliansen och bildar istället något nytt; Mittenstyret.

Med det nya styret förflyttar vi också S och MP från vänster till mitten av höger-vänsterskalan. Något vi uppfattar att många väljare uppskattar. För oss i Liberalerna är det viktigt att skola, LSS, omsorg, företagsklimat, samhällsbyggnad och integration får genomslag oavsett i vilken koalition vi ingår.

Nu när förhandlingarna är klara så kan vi liberaler vara nöjda med resultatet. Liberalernas politik kommer att prägla Mittenstyret. Valfrihet, företagande, utbildning, funktionsnedsättningsfrågor, omsorg och integration är exempel på frågor där vi har fått gehör för vår liberala politik i det nya styret. Nu gäller det för oss att förverkliga politiken och leva upp till förväntningarna.

Vi har stor respekt för alla som har lagt sin röst på Liberalerna. Ni har röstat på oss i förvissning om att vi ska bedriva liberal politik. Det kommer vi att göra, precis som vi har jobbat för liberalismen inom Alliansen så kommer vi att fortsätta göra det även i Mittenstyret. Vi är ödmjuka inför uppgiften och går in ett nytt samarbete som vi tror är bra för Uppsalas framtid.

Inför valet har vi varit tydliga med att det enda parti vi inte kan tänka oss att samarbeta med är SD. Vårt förstahandsval var Alliansen. Men vår pragmatiska hållning har publicerats i olika medier både innan valrörelsen och under. Här nedan kan du klicka på länkarna för att se exempel på detta.

Mohamad Hassan, kommunalråd och ordförande i Liberalerna Uppsala kommunförening

Helena Hedman Skoglund, kommunalrådskandidat och ledamot i Liberalerna Uppsala kommunförening