Ett trygghetslyft i Uppsalas näringslivsarbete

Uppsala behöver samla krafterna för ett bättre näringslivsklimat

Måndag 13 juni 2022

Idag förlorar Uppsalas företagare drygt tre miljarder i form av direkta kostnader, brottsförebyggande investeringar och intäktsförluster. Brottslighet mot företag slår mot hela samhället, därför har Liberalerna sett till att näringslivsperspektivet lyfts in i kommunens trygghetsarbete.

– Utan goda förutsättningar för näringslivet stannar Uppsala. Det är genom företagen som tillväxt och arbetstillfällen skapas, deras trygghet är av största prioritet för oss, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd.

På onsdag fattar kommunstyrelsen beslut om program för trygghet, säkerhet och brottsförebyggande arbete. Syftet med programmet är att förbättra kommunens arbete inom området. För att Uppsala ska ha ett lyckat brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete måste näringslivsperspektivet ingå.

– Brottslighet och otrygghet är faktorer som i allt högre utsträckning försvårar möjligheten att kunna bedriva näringsverksamhet. För oss liberaler är denna fråga viktig, därför har vi lyft fram att Uppsala kommun måste kroka arm med näringslivet för att tillsammans få bukt med dessa problem, säger Mohamad Hassan (L), kommunalråd.

Efter revideringen lades följande till i programmet:

Uppsala kommun arbetar tillsammans med näringslivet för ett starkt brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbete. Genom:

• Att strukturerat inkludera olika branscher inom näringslivet i det gemensamma arbetet med att kartlägga och identifiera problembilder, dela information och lägesbilder samt gemensamt identifiera åtgärder.
  • Ökat socialt förebyggande samarbete mellan näringsliv, skolor och fritidsverksamhet i syfte att verka för jämlika uppväxtvillkor och stärka individers sociala förutsättningar genom exempelvis ökad sysselsättning och feriearbeten till unga.
  • Att samverka kring geografiska platser genom platssamverkan och platsaktivering och inkludera näringslivet i dialoger utifrån trygghets- och brottsförebyggande aspekter vid fysisk planering och om- och nybyggnation.
  • Öka dialog, kunskapsutbyte och -utveckling med näringslivet kring situationell och social prevention samt brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbetsmetoder som företagarsamverkan, grannsamverkansforum och trygghetsvandringar.
  • Ökad delaktighet från näringslivet i det gemensamma arbetet mot välfärdsbrott.

Ärendet till kommunstyrelsen finns här.