En ny regering skulle förbättra företagsklimatet

Låt alla födas som företagare, skriver Arman Teimouri och Maria Mattsson Mähl.

Fredag 8 juli 2022

Företagsklimatet i Uppsala ligger långt under rikssnittet och dessutom går utvecklingen i fel riktning enlig Svenskt näringsliv årliga undersökning. Den trenden måste brytas. Sverige och Uppsala behöver företag och entreprenörskap. Vi behöver företag som anställer personal, exporterar sina tjänster och produkter samt betalar skatt i Sverige. Vi behöver också företag som vill investera i vårt land – oavsett om det är forskningsintensiva sektorer eller mer personalkrävande tillverkningsindustri.Den svenska ekonomin är beroende av driftiga, ambitiösa och modiga människor som vill och vågar starta företag. Skola, vård och omsorg ska finansieras – då behöver vi ha säkra skatteintäkter och en god arbetsmarknad.

Kunskapen om företagarnas villkor är mycket låg hos flera riksdagspartier eftersom man inte inser att vinstmedel också är den ekonomiska buffertzon som krävs för att företaget ska kunna vara ekonomiskt hållbara över tid. Det behövs fler politiker som har erfarenhet av företagande och entreprenörskap. Forskning visar till exempel att de elever som drivit ett UF-företag i skolan i högre grad startar företag, de får högre lön och de blir chefer i högre utsträckning. Entreprenörskap är viktigt för samhällsutvecklingen.

Under 1900-talet har Sverige lyckats bygga flera stora internationella och framgångsrika företag. I början av 2000-talet har Sverige blivit en framgångssaga för start-ups och flera kända företag har sålts till internationella ägare. Exempel som Izettle, Minecraft och Skype visar att Sverige kan matcha internationella städer som Silicon Valley när det gäller framgångsrika och moderna affärsidéer. Faktum är att Stockholmsområdet har lika många start-ups som Silicon Valley per capita. Det är imponerande för ett litet land i norra Europa som varken har engelska som modersmål eller kan tävla med ett varmt och härligt klimat för att attrahera spetskompetens.

För att säkerställa att Sverige bibehåller sin position är det viktigt att vi lyfter entreprenörsskapande verksamhet som Ung företagsamhet. Det är också viktigt att entreprenörskapet genomsyrar myndigheter och förvaltningar. För att skapa ett gott företagsklimat i Sverige behöver vi behålla fokus på några utvalda punkter:

Satsa på utbildning
Sverige behöver en politik som skapar och utvecklar talanger. Här är skolan en avgörande framgångsfaktor. Ju mer resurser vi ger skolan, desto större möjligheter ger vi våra barn. Våra barn är Sveriges framtid.

Politik för sysselsättning
Många individer som arbetar innebär intäkter till vår gemensamma välfärd. Sverige behöver därför en politik som underlättar för personalintensiva branscher. Sänkta arbetsgivaravgifter och en modernare arbetsmarknad – där egenföretagare likställs med en anställning i trygghetssystemen – är två konkreta åtgärder som skulle öka företagandet och sysselsättningen.

Jämställt riskkapital
För att nya företag och innovationer ska skapas och växa krävs ofta kapital. Knappt en procent av riskkapitalet i Sverige går till kvinnor. Den typen av snedfördelning kan inte politiker blunda för. Sverige har inte råd att låta kvinnors företagande och innovation hamna i skuggan. Vi behöver analysera problematiken och skapa kompensatoriska insatser.

Låt alla födas som företagare
Många människor drömmer om att bli företagare, men det upplevs både krångligt och svårt. Det är dags att minska trösklarna för att driva företag. Låt oss därför skapa möjligheter för företagande utifrån ett personnummer.

I möjligheternas Sverige frodas företagandet och jämställdheten står i centrum. Vi behöver därför byta regering – till en liberal och borgerlig regering som står för handlingskraft.

Arman Teimouri (L), riksdagsledamot och tidigare företagare
Maria Mattsson Mähl (L), företagare och ledamot i partistyrelsen