Kommunstyrelsen 2020-11-25
Klicka här för att återgå till Mohamads inlägg på Facebook.
—
Yrkanden på ärende 24. Riktlinje för utemiljöns yta och kvalitet vid förskolor och grundskolor
Hanna Victoria Mörck (V) yrkar i första hand:
1a) att stryka punkt tre för respektive zon om att göra avsteg från en större friyta för förskolor.
Hanna Victoria Mörck (V) yrkar i andra hand:
1b) Att ändra normen för antal barn med liten friyta i punkt tre för respektive zon för förskolor från 80 till 40 barn.
2a) Att stryka undantaget från friytekrav och storlek få förskolegård efter punkt tre i zon ett som börjar och slutar med ”I undantagsfall kan avsteg från friytekravet göras…parkgränsen ska finnas inom 300 meters gångavstånd”
Hanna Victoria Mörck (V) yrkar i tredje hand:
2b) Att undantaget enbart får användas vid ombyggnation, och aldrig från användas när förskolegårdar planeras för nybygge, samt att parken måste ligga i direkt anslutning till förskolan och att möjlighet att ta del av parken i anspråk för förskolan istället, måste prövas först Samt lägga till
3) Att försök att få till större förskolegårdar än minimikravet alltid måste övervägas inom zon ett och två.
4) Att normen för zon 2 ej får användas när vi bygger helt nya områden, eftersom det då finns plats att planera för barn och inte är rimligt att redan från början pruta ner gårdstorlekar när vi vet hur viktigt det är för hälsa, miljö och god pedagogik med plats för barn i tät stad.
Jonas Petersson (C) yrkar:
att Zon 1 – Innerstadens minimikrav är 30 m² per barn vid färdigställande av gården eller att Zon 1 – Innerstadens gård bör ha en minsta sammanhållen friyta på 3000 kvadratmeter.
att Zon 1 – I undantagsfall kan avsteg från friytekravet göras. Extra stora åtgärder krävs i dessa fall för att säkerställa kraven på goda gårdskvaliteter. Minimikrav: 20 m² per barn.
att Zon 2 – Stadsbebyggelse där tät stad är målbilden har samma krav på gårdskvaliteter som förslagets för zon 3 att planeringsverktyget inkluderar parametrar som inte bara ser till närhet till park och lekfunktioner utan också undanröjer de barriärer som kan finnas mellan skolan och parken och lekfunktionen
—