Var är skolvisionen?

Har S, MP och V en idé om vad de vill?

Måndag 29 augusti 2016

Vad vill den styrande majoriteten i Uppsala med sin skolpolitik? I en debattartikel i UNT 25 augusti 2016 ställde vi frågan till Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiets representanter.

Det vi liberaler, och alla Uppsalabor, kan se är att skolan i Uppsala – från förskola till vuxenutbildning – drabbats av kraftiga besparingar. Skolverksamheten har genomgått avveckling efter avveckling, medan utvecklingen lyser med sin frånvaro. Några få exempel; syskonförturen har tagits bort, valfriheten begränsats, tilläggsbeloppen minskats, nerskärningar har skett på språkundervisning, barn till föräldralediga och arbetslösa har fått minskad tid i förskolan, det drogförebyggande arbetet på skolorna försvåras och nu senast har barn till föräldralediga förlorat sin möjlighet till fritids. Sett utifrån ett rödgrönt perspektiv och utifrån vad nu ansvariga partier utlovade under oppositionsåren så är det som sker ett hån mot varje rödgrön väljare. Vad hände med det ni politiker utlovade?

Läs vår debattartikel genom att klicka här eller direkt via unt.se.

Håller du med? Bli medlem i Liberalerna och hjälp oss påverka!

Superhjalte