Helena Hedman Skoglund: Bytesperioder försvårar inte för mobbade elever

Onsdag 10 juni 2020

Varje skola ansvarar för att deras elever har en bra situation i skolan. När mobbning upptäcks ska det tas på största allvar och hanteras direkt. Om det efter insatser ändå är så att eleven som mobbats känner sig tryggast med att byta skola kommer inte de bytesperioder för grundskolan som nämnden fattat beslut om vara ett hinder. Det finns en skrivelse i regelverket som säkerställer att elever kan byta skola om akuta skäl finns. Mobbning är att se som akut.Christopher Lagerqvist (M) ger alltså inte en korrekt bild av effekterna av bytesperioder och inte heller av diskussionerna på nämndens sammanträde 29/4. Det är inte politikens uppgift att svara på hur förvaltningen organiserar sitt arbete, utan politiken beslutar vad som ska genomföras. Vem som i vilken ordning ska kontakta vem behöver inte politiken lägga sig i. Det klarar förvaltningen och våra rektorer ändå. Mitt och politikens ansvar är att noga följa upp våra beslut och agera när det brister.Månatligen inkommer ca 200 ansökningar om skolbyte, vilket innebär arbete för rektor, mentor och undervisande lärare på skolan eleven byter från och på skolan eleven byter till. Det påverkar den bytande eleven liksom klassen eleven kommer till. Problemet är särskilt stort på våra utsatta skolor. När ett inflöde av elever sker kontinuerligt skapas en otrygg miljö. Vill vi värna kunskapsinhämtning och studiero måste vi våga sätta ner foten om skolbyten och skapa en strategisk plan. Det gör vi nu.

När M pratar pengar till skolan undrar jag över förmågan att addera och subtrahera, att räkna enkel matematik. 12 miljoner extra till elever med särskilda behov i en moderat budget som totalt innebär 67 miljoner mindre till skolan än Liberalerna och Mittenstyrets, innebär ju just mindre pengar till våra elever och lärare. 67 miljoner mer i Liberalerna och Mittenstyrets budget med tydliga uppdrag om att förbättra för barn med särskilda behov betyder bättre förutsättningar att ge barn det stöd de behöver. Rätt stöd till varje barn är grunden för en lyckad skolgång.

Helena Hedman Skoglund (L)
Skolkommunalråd och ordförande utbildningsnämnden