Replik: Liberalerna vågar ta ansvar för Uppsalas utveckling

Genmäle till UNT:s huvudledare 7/6.

Fredag 16 juni 2023

Liberalerna gick till val på Fyrspårsavtalet med åtaganden om bostäder och spårväg. Efter valet var vi angelägna att möjliggöra ett maktskifte tillsammans med Alliansen, därför var vi beredda att kompromissa gällande spårvagnsfrågan genom att fortsätta utreda kapacitetsstark kollektivtrafik. Det var en förutsättning för att kunna presentera ett tydligt alternativ för ett nytt styre. Så blev det som bekant inte.

De rödgröna släpptes istället överraskande fram av det populistiska partiet UP och över en natt blev det ett dödläge i Uppsalas politiska landskap. Liberalerna tar nu ansvar och bryter dödläget när andra gräver ned sig och gömmer sig bakom populismens skyttegravar. Mod är bristvara i dessa populistiska tider, men Liberalerna är modiga och sakliga oavsett tid och rum.

Den Alliansledda Region Uppsalas nya prognos visar att en investering i spårväg behövs. Många utredningar och jämförelsestudier har utförts över tid och samtliga studier pekar mot att spårväg är det bästa alternativet. Insikter som även nåddes av C, M och L i regionstyrelsen och regionfullmäktige.

I en alternativ tidslinje hade Alliansstyret i Uppsala blivit tvungna att hantera exakt samma information från regionen. Liberalerna valde istället att ta debatten här och nu. Det är självklart att när ny information presenteras måste det gå att ändra sig, oavsett om man sitter i styre eller ej.

Fyrspårsavtalet och dess åtaganden är i grund och botten vad denna debatt handlar om. Därför behöver vi se på frågan utanför den traditionella vänster-högerskalan och istället betrakta den ur ett mer ideologiskt perspektiv.

I sin helhet står Fyrspårsavtalet för grön, progressiv, liberal och marknadsvänlig stadsbyggnad. Fler järnvägsspår och en ny tågstation, grön kollektivtrafik med spårvagn, tillväxt och utveckling för ett bättre näringslivsklimat och jobbskapande. Om det behövs fler bostäder för studenter och familjer kan det byggas – det är marknaden som avgör i slutändan.

I praktiken är Fyrspårsavtalet och dess åtaganden, rent ut sagt, liberal politik och dessutom något som många liberalt och borgerligt sinnade Uppsalabor värderar högt.

Det är denna liberala politik, inklusive 400 miljoner kronor till skolan, som Liberalerna nu har säkrat.

Överenskommelsen bör därför inte ses som ett kliv vänsterut för Liberalerna. Tvärtom. Liberalerna är och förblir i aktiv opposition som ett liberalt borgerligt mittenparti med politik som är grundad på individens rättigheter, marknadsekonomi, valfrihet, optimism, tillväxt och lika möjligheter. Oavsett politiskt klimat kommer vi att hålla fast vid att kämpa för alla individers likvärdiga förutsättningar.

Jennie Claesson (L)
Kommunalråd