Skog

Nej till bygge i Blodstensskogen!

Liberalerna var och är fortfarande emot bebyggelserna i Blodstensskogen.

Tisdag 7 juli 2020

Här finns värdefull natur med cirka 200 år gammal barrskog och unika biotoper. Varje stadsdel har sin egen unika prägel och i Eriksbergsområdet återfinns trivsamma boendemiljöer som uppmuntrar till lek och spontanidrott. Blodstensskogen behöver bevaras som en naturlig park och grönt stråk mellan Stadsskogen och Hågadalen-Nåsten.

När F! lämnade in en motion om Blodstensskogen till kommunfullmäktige handlar det endast om symbolpolitik, eftersom ett bifall till motionen skulle innebära brott mot plan- och bygglagen. Den kommunala processen i ärendet avgjordes redan vid plan- och byggnadsnämndens sammanträde den 19 december 2018 då en majoritet i nämnden fastställde detaljplanen. Liberalernas ledamot yrkade på att detaljplaneförslaget skulle avslås i sin helhet och reserverade sig till förmån för det yrkandet. Tyvärr följde plan- och byggnadsnämndens majoritet av socialdemokrater, moderater och vänsterpartister inte vår linje, utan biföll förslaget och fastställde därmed detaljplanen.

När klubban fallit kan självklart kampen mot byggnationen i Blodstensskogen fortsätta. Beslutet har överklagats till mark- och miljödomstolen där processen ännu pågår. I det fall domstolen landar i en annan slutsats, och river upp beslutet, kommer vi självfallet göra det vi kan för att sätta stopp för byggplanerna.

Liberalerna är ett parti som hedrar och respekterar fattade demokratiska beslut och som starkt tror på rättsstatsprinciperna. Som tidigare nämnt innebär dock ett bifall till motionen ett brott mot plan- och bygglagen. Kommunfullmäktige kan inte upphäva, ändra eller ompröva ett fattat nämndbeslut efter att de överlåtit beslutsrätten. I enlighet med PBL 5 kap 27§ hade plan- och byggnadsnämnden delegation att fatta beslut om den aktuella detaljplanen. En antagen detaljplan får inte heller ändras eller upphävas före genomförandetidens utgång. Det enda sättet att upphäva beslutet är som sagt via domstolsprövning.

Vi liberaler behöver inte övertygas om den linje som vi har drivit. Faktum kvarstår, de partier som i dagsläget är emot bebyggelsen är i minoritet. Påverkanskampanjen av de Uppsalabor som är emot beslutet bör istället riktas mot de partier som hittills varit för. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Moderaterna har inte ändrat sig och dessa partiers samlade väljarstöd är förvånande nog större bland Eriksbergsbor och boende vid Blodstensskogen. Ur ett demokratiskt perspektiv har de personer som berörs mest lagt sin röst på de partier som är för beslutet och givit dem ett starkt mandat att gå vidare med byggplanerna.

Slutligen, att acceptera fattade beslut kan självklart diskuteras. Ska vi avvika från vår ideologiska ståndpunkt bara för att en majoritet anser att vi ska avskaffa jämställdhetsarbete, införa dödsstraff eller införa lagar som ökar polariseringen i vårt land? Vårt liberala svar är nej! Vi står för grundläggande liberala värderingar och dessa går inte att kompromissa bort. Byggprojekt och motsvarande frågor är i grunden inte ideologiska utan handlar till stor del om hur en kommun ska utvecklas. Sådana beslut måste till slut hanteras och accepteras. Utslaget för motionen i kommunfullmäktige kommer inte ha någon verklig påverkan men vi i Liberalerna kommer lägga ned våra röster i linje med våra tidigare ställningstaganden.

Sammanfattning:

• Liberalerna har varit emot bebyggelsen i Blodstensskogen och röstade nej när avgörandet var uppe på plan- och byggnadsnämndens sammanträde den 19 december 2018.
  • Beslutet att bebygga Blodstensskogen fattades med en god marginal av en majoritet bestående av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Moderaterna.
  • Stödet för Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Moderaterna är högre bland Eriksbergsborna själva än kommunens genomsnitt och har fått politiskt mandat för bebyggelsen.
  • Liberalerna tillsammans med andra partier kan inte uppnå majoritet. Vi som är emot beslutet har gemensamt inte fler röster än de tre partier som röstat för.
  • Även om vi hade haft majoritet i Kommunfullmäktige kan vi inte upphäva ett beslut fattat av Plan- och byggnadsnämnden när fullmäktige har delegerat beslutsrätten. Det är inte tillåtet enligt PBL 5 kap. 27 §.
  • Liberalerna är ett parti som hedrar och respekterar demokratiska beslut och som starkt tror på rättsstatsprinciperna.
  • Liberalerna kommer att lägga ned sina röster när motionen behandlas i kommunfullmäktige för att markera sitt motstånd.

Liberalernas kommunfullmäktigegrupp
Mohamad Hassan
Helena Hedman Skoglund
Eva Edwardsson
Anders A. Aronsson
Amanda Kanage
Mats Dafnäs
Oscar Matti
Angelique Prinz Blix
Peter Nordgren
Anders Wallin
Susanne Eriksson
Helena Ling

Publicerat i UNT 2020-07-07.