
När kullarna minskar väljer Uppsala nedskärningar framför barnen
Tisdag 19 augusti 2025
I dag börjar ett nytt läsår i Uppsalas grundskolor. Med färgglada pennor, ryggsäckar och förväntan kliver våra barn in i klassrummen där deras framtid och hela kommunens morgondag formas. Samtidigt finns det risk att andra partier vill dra ner på grundskolan med motiveringen att barnkullarna blir mindre.
Liberalerna ser i stället minskade barnkullar som en möjlighet till att bli Sveriges bästa skolkommun. Med färre elever har vi en unik chans att ge varje barn mer tid, mer stöd och bättre undervisning.
Vi ska inte bromsa barnens utbildning. Vi ska växla upp och få fler elever att nå sin fulla potential.
Barn väljer inte sina föräldrar. Barn väljer inte om de växer upp med trygghet eller med oro vid köksbordet. De väljer inte om de får hjälp med läxorna hemma eller om ingen frågar hur dagen varit. Det är i skolan som alla barn – oavsett bakgrund – ska få samma chans att lyckas.
För vissa är skolan den enda platsen där en vuxen verkligen ser dem. Det är i skolan som man kan få hjälp att knäcka läskoden, förstå matematiken och växa socialt. Det är i skolan barn får uppleva kontinuitet och stabilitet om livet hemma är kaotiskt. I skolan får barn känna sig tillräckliga. Alla barn har olika förutsättningar men ingen ska få sämre möjligheter bara för att man föds in i fel omständigheter.
Forskningen är tydlig. Tidiga insatser och mindre klasser ger högre resultat och större livschanser för barn, särskilt för de från socioekonomiskt utsatta hem. En stark skola ger samhället tillbaka mångfalt genom fler i arbete, högre skatteintäkter och färre i kriminalitet. Att satsa på skolan är en investering som lönar sig såväl för individen som för hela Uppsala.
Trots betydande forskning på området ligger Uppsala efter. Här satsar Uppsalas politiker betydligt mindre per elev än i andra jämförbara kommuner. Exempelvis ger Göteborg runt 40 000 mer i grundbelopp per elev och år än Uppsala. Det betyder att våra barn börjar med sämre förutsättningar än jämnåriga redan från förskoleklass. Det är varken rättvist eller klokt i en kunskapsstad som Uppsala.
Vi i Liberalerna har visat att vi sätter barnen först. När styret med stöd av Utvecklingspartiet införde sparkrav på över 400 miljoner kronor på våra skolor var det Liberalerna som såg till att det stoppades. Det är pengar som stannade i klassrummen och gjorde att vi kunde behålla våra lärare, specialpedagoger och resurspersonal. Liberalerna har också drivit igenom UppSam som ger barn i samhällsvård en trygg och obruten skolgång i stället för att skickas runt i det byråkratiska systemet. Varje barn ska mötas av en skola som tar ansvar och skapar framtidstro. En skola att känna sig trygg och sedd i.
Men det räcker inte. Om Uppsala ska bli Sveriges bästa skolkommun på riktigt krävs mer än att stoppa nedskärningarna.
Vi vill därför höja grundbeloppet per elev och satsa på fler utbildade speciallärare och specialpedagoger. Vi vill ge lärarna fler pedagogiska verktyg och resurser direkt i klassrummen.
Mindre barnkullar ska betyda högre kvalitet per elev, inte större klasser och färre skolböcker.
Det rödgröna styret vill spara. Vi vill investera. Skillnaden är avgörande. De ser färre barn som ett skäl att backa. Jag ser det som ett tillfälle att ge varje barn bästa möjliga start i livet.
Jag skriver inte detta bara som politiker utan också som mamma. Jag vet hur avgörande det är att känna trygghet att ditt barn får stöd om de halkar efter. Att veta att det finns en vuxen som ser ditt barn och hjälper det att växa. Det är så vi formar framtidens lärare, byggarbetare, psykologer och företagare.
Uppsala ska vara kommunen som väljer barnen framför nedskärningar. Kommunen som vågar investera i barnen när vi har chansen och som ser varje elevs potential. Varje krona vi sparar på skolan är ett svek mot våra barn och deras framtid, men också mot ett tryggt och inkluderande Uppsala.
Därför är vårt besked glasklart: Skolan först – alltid. För vi i Liberalerna vet att framtiden börjar i dagens skola.
Jennie Claesson, kommunalråd (L)