Liberalernas budget för 2024

Liberal väg framåt - för ett tryggt och framåtblickande Uppsala

Onsdag 18 oktober 2023

Vi liberaler ser positivt på framtiden och vågar tänka stort. Tillsammans med akademin, civilsamhället och näringslivet vill vi utveckla Uppsala till en mer attraktiv, öppen och hållbar kommun. Här vill vi leva och bo… och välkomnar fler. Vi vill bygga ett grönt och klimatsmart Uppsala som står sig i många generationer framåt. Oavsett var i livet du befinner dig ska du känna trygghet, delaktighet och välbefinnande.

I Liberalernas Uppsala sätts människan i centrum. Här ska du ges möjlighet att växa och ha makt över din framtid genom en bra utbildning, egen försörjning och god samhällsservice. Uppsala ska ha ett starkt socialt skyddsnät för de som behöver stöd och möjligheter ska ges till dem som annars skulle ha få livschanser. Det är vart du är på väg som räknas, inte varifrån du kommer.

Uppsalas barn och unga är framtidens samhällsbyggare. De är de nya företagarna, lärarna, sjuksköterskorna, poliserna, frisörerna, kockarna, forskarna, snickarna, ingenjörerna och butiksförsäljarna. De kommer att utveckla Uppsala och världen. Liberalerna kommer alltid att vara progressiva, tillväxtinriktade och företagsvänliga. Vår kommun har unika förutsättningar med två världsledande universitet, två universitetssjukhus och ett innovationsstödsystem i världsklass. Uppsala ska vara en av de bästa platserna i Sverige att etablera och driva företag på. Det är jobben som genererar skattemedel och finansierar skola, vård och omsorg. Ju fler företag desto bättre välfärd. För alla.

Det sker redan mycket bra i kommunens verksamheter men vi är medvetna om att vi behöver göra mer för våra barn och unga, tryggheten och ett hållbart Uppsala. Det är i dagens skolbänkar som Sveriges och Uppsalas morgondag formas. Barn väljer inte sina omständigheter eller föräldrar och det är under skoldagen som många får en chans att bli sedda, växa och utvecklas som människor. Inte minst i oroliga tider som dessa vet vi liberaler att det bästa vaccinet mot utanförskap och kriminalitet är en bra skolgång.

Vi har en tuff tid framför oss med mindre pengar i plånboken, både privat och i kommunen. Politik handlar om att våga prioritera och samtidigt lyfta blicken för långsiktiga beslut. Liberalerna har därför valt fyra inriktningsmål med kärnverksamheten i fokus. Givet det rådande ekonomiska läget och de prioriteringar vi ser framför oss i kommunens mål och budget föreslås bibehållen skattesats 2024.

Med Liberalernas politik bygger vi ett tryggt, inkluderande och hållbart Uppsala för framtiden. En kommun där varje individ oavsett bakgrund får chans att nå sin fulla potential. Och det arbetet börjar i skolan.

Slutligen, ett stort tack till alla er som arbetar inom skola, vård, fritid och omsorg. Er insats gör skillnad.

Jennie Claesson
Kommunalråd och gruppledare för Liberalerna Uppsala kommun

Läs budgeten i sin helhet här.