Kapaciteten avgörande för spårvägsvalet
Måndag 30 mars 2020
Mittenstyrets mål är att bygga ett samhälle, inte bara bostäder. För det krävs hållbara bostäder, innovativa arbetsplatser, moderna kulturinstitutioner, spännande idrottsytor, lärofyllda skolor, säkerställa LSS- och trygghetsboenden och ett offentligt rum präglat av grönska, trygghet och tillgänglighet. Vår vision är att bygga ett trivsamt och välfungerande Uppsala med plats för fotgängare, cyklister, bilister och en modern kollektivtrafik som attraherar många Uppsalabor.
När Uppsala växer behöver vi en bra kollektivtrafik som kan transportera många invånare på ett smidigt och effektivt sätt. Den nya kollektivtrafiken i södra Uppsala är en viktig del av Uppsala kommuns avtal med staten – Uppsalapaketet. Som en del i att genomföra Uppsalapaketet och bygga ut sydöstra Uppsala vill vi därför komma framåt och bygga ut den redan idag hårt belastade kollektivtrafiken till Uppsalas södra stadsdelar.
Uppsala kommun ska enligt avtalet bygga ut de sydöstra stadsdelarna med bostäder och arbetsplatser och se till att de som bor och rör sig i området kan ta sig runt på ett hållbart sätt. Utöver detta innebär avtalet även fyra spår mellan Uppsala och Stockholm samt en ny tågstation i Bergsbrunna. Utvecklingen med fyrspår knyter ytterligare samman Uppsala och Stockholm och gör regionen till en av Europas mest dynamiska regioner. Detta är gynnsamt för Sverige och framförallt för Uppsala då det skapar fler jobbtillfällen och ökar tillgängligheten.
Sedan 2006 har skarpa diskussioner om en ny kompletterande kollektivtrafiklösning pågått i Uppsala. Mellan partierna har den stora frågan egentligen inte handlat om var vi ska bygga ut kollektivtrafiken utan snarare på vilket sätt och med vilken typ av teknisk lösning.
Flera partier har haft frågor och invändningar av olika slag som varit givande i vårt arbete. För att få så bra information som möjligt om vilken typ av ny kollektivtrafiklösning som skulle vara mest fördelaktig ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och ta så många passagerare som möjligt valde vi att utreda frågan. Både spårväg och BRT (Bus Rapid Transit) utreddes där utredningen visar att spårväg är det alternativ som kan få med flest passagerare. Givet tillväxten som kommunfullmäktige planerar för blir kapaciteten central i avgörandet om teknikval.
Att Mittenstyret nu väljer att gå vidare med spårväg innebär att kommunstyrelsen och kommunfullmäktige tar ett inriktningsbeslut för att ansöka om statlig finansiering för spårväg. Det finns fortfarande frågor som behöver besvaras och projektet får därför i uppdrag att fördjupa sitt arbete kring flera delar. En del handlar om finansiering och därför förbereds nu en ansökan till Trafikverket om så kallade stadsmiljöpengar.
Förutom de ekonomiska förutsättningarna för projektet ska även förutsättningar för detaljplaneläggning, markförhållanden, Ultunabron, anslutning till resecentrum och dragningen till centrala Uppsala redas ut inför att vi fattar ett avgörande beslut 2021. Fram till dess måste vi ha tillräckligt med fakta och väl underbyggda underlag för att kunna ta ett välgrundat beslut.
BRT, eller snabbussar, kommer utredas som en möjlig lösning för andra delar av kommunen där kapacitetsbehovet både är stort och ökar. Denna utredning ska ligga som jämförelsereferens till spårväg inför det slutgiltiga beslutet om teknikval och ger oss samtidigt möjlighet att studera behoven av kapacitetsstark kollektivtrafik i alla delar av Uppsala stad.
Uppsala ska ha en kapacitetsstark kollektivtrafik. Nu behöver vi komma framåt och hitta en hållbar lösning för det. Därför vill Mittenstyret nu gå vidare i processen och söka pengar från staten för att bygga en hållbar och framtida kollektivtrafik i Uppsala, oavsett vad vi slutligen landar i för teknikval.
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande
Mohamad Hassan (L), kommunalråd
Rickard Malmström (MP), Kommunalråd