Grattis till resultatet Uppsala!

Gott om utrymme för återställning av skatten

Tisdag 3 april 2018

Bokslutet för 2017 uppvisar ett positivt resultat på knappt 1 miljard kronor. Det innebär att det finns gott om utrymme för att återställa skatten till den tidigare nivån (- 30 öre, dvs 20:84) utan att riskera välfärden. Med 1 miljard i resultat kan vi både sänka skatten och investera i välfärden och komma till rätta med de delvis stora brister som faktiskt finns och påverkar Uppsalaborna dagligen.

– Som liberaler vill vi inte att Uppsala kommun ska ta mer pengar från Uppsalabornas plånböcker än vad som är nödvändigt, utan låta var och en styra över sin ekonomi och sitt liv, säger Mohamad Hassan (L), kommunalråd. Det är tydligt att vi har resurser för att leverera bra välfärd ändå, och därför vill vi återställa skatten till den tidigare nivån, fortsätter han.

– 150 miljoner i ett resultat på 1 miljard innebär att en återställning av skatten är högst realistisk, säger Mohamad Hassan (L), kommunalråd.

Samtidigt finns stora brister i välfärden som vi också behöver komma till rätta med.

– Vi måste:

1) Komma till rätta med den stora bristen på LSS-bostäder för personer med funktionsvariationer. Alldeles för många står i kö alldeles för länge. Byggandet behöver komma i gång nu.

2) Säkra att elever med särskilda behov får rätt stöd i skolan så att de ges möjlighet att få med sig en bra utbildning in i framtiden. Där brister det många gånger idag, vilket för oss liberaler är helt oacceptabelt.

3) Skapa fler servicebostäder för äldre, så att ingen tvingas bo kvar hemma och känna sig ensam och otrygg, säger Mohamad Hassan (L).

För mer information: Helena Hedman Skoglund, Politisk sekreterare (L), 072-518 92 94