Ge barn med funktionsnedsättning det stöd som behövs!

Laglighetsminimum är de rödgrönas "ambition"

Onsdag 31 augusti 2016

Många elever som har särskilda behov har sedan det rödgröna styret tog över i Uppsala fått kraftigt minskade tilläggsbelopp, som är den pott som ska täcka merkostnader i skolan till följd av de särskilda behoven. Det kan röra sig om exempelvis assistenter som hjälper barn med grav autism och utvecklingsstörning genom skoldagen. Vissa barn med särskilda behov får nu noll i tilläggsbelopp, trots att behoven är desamma som tidigare.

Liberalerna krävde redan innan sommaren en redogörelse för hur tilläggsbeloppet hanteras i samtliga skolformer; grundskola, grundsärskola, gymnasie- och gymnasiesärskola, och vill att en kartläggning av hur man har beviljat tilläggsbelopp under de senaste tio åren för olika diagnoser görs. Än har inga svar lämnats.

I dagens UNT säger Anna Manell:

-Den rödgröna majoriteten hävdar att de beviljar tilläggsbeloppen utifrån de lagar och regler som finns. Men vad man gör är egna tolkningar av lagarna och sen får de föräldrar och skolor som inte är nöjda överklaga till rätten. Det innebär att man lägger ytterligare en börda på föräldrar som redan har en svår och jobbig situation.

Liberalerna kräver högre ambitioner för att möta behov hos barn med särskilda behov. Lagen förbjuder inte en kommun att göra mer än lagen kräver.

Anna Manell fortsätter:

-Jag har intrycket av att de rödgröna försöker skära ned servicen till ett ”laglighetsminimum”. Man skär även ned när det gäller de här elevernas rätt till skolskjuts. Om sådan här beslut får orimliga konsekvenser så måste man kunna ta ett steg tillbaka och ändra sin politik.

Superhero kid. Girl power concept

Läs UNT:s artiklar i frågan genom att klicka här och här.

Tycker du som vi? Bli medlem i Liberalerna och hjälp oss påverka!