Förbättrade upphandlingar kan vända företagsklimatet

Liberala förslag för ett företagsvänligare Uppsala

Fredag 13 oktober 2017

Häromdagen kom Svenskt näringslivs rankning av företagsklimatet i landets kommuner. Uppsala fick sin sämsta placering någonsin, vilket är djupt oroande. Nu måste krafttag tas för att Uppsala ska lyfta sig och för att företag fortsatt ska vilja etablera sig och verka i vår kommun. En viktig fråga att ta tag i omgående är hur kommunen hanterar upphandlingar.

Varje år upphandlar Uppsala kommun varor och tjänster för cirka 3 miljarder kronor. Då behöver vi vara säkra på att förfarandet är det bästa möjliga, så att vi också får ut mest ut av våra skattepengar. Vid upphandlingar är det viktigt att såväl små som stora företag känner sig välkomna att lämna anbud, liksom lokala företag som förser många Uppsalabor med arbete. De nya upphandlingslagarna ökar möjligheterna att ställa hållbarhetskrav, t.ex. gällande miljö och sociala hänsyn. Men upphandlingarna ska självklart även fortsättningsvis hanteras på ett sätt som möjliggör för företag att delta på likvärdiga och icke-diskriminerande villkor. Uppsala kommuns egen upphandlingsprocess kan bli mer tydlig, transparent, modern och förutsägbar.

Trots den stora upphandlingssumman saknas en effektiv politisk styrning över denna viktiga verksamhet. Upphandlingsbesluten är utsprida på olika nämnder, som i sin tur kan ha delegerat dem till särskilda upphandlingsutskott. Vissa nämnder följer arbetet på nära håll under processens gång, medan andra nämnder fattar ett inriktningsbeslut och sedan låter tjänstepersonerna sköta resten. Förhållningssättet och processen ser olika ut inom Uppsala kommun. Det förvirrar företagen och försämrar Uppsalas renommé som upphandlande myndighet.

Ett stort problem för många företagare, och särskilt de som verkar lokalt i Uppsala, är upphandlingar som gäller kommunens övergripande behov, där Uppsala kommun hellre ansluter sig till nationella ramavtal (via SKL, Sveriges kommuner och landsting) än att genomföra en egen upphandling. Genom att använda sådana ramavtal, som inte sällan är dyrare och sämre, utesluts många lokala företag. Här vill vi i Liberalerna genomföra en principändring. Egna upphandlingar ska alltid genomföras när det finns företag i Uppsala som har möjlighet att delta i upphandlingen. Nationella ramavtal ska snarare vara undantag än regel. En annan viktig del är uppföljningen av ingångna avtal. Bristande  avtalsuppföljningar från kommunens sida leder till att vi inte kan vara säkra på att vi får vad vi avtalat om liksom att det kan leda till snedvriden konkurrens. Det finns företag som är bättre på att svara på förfrågningsunderlag än på att leverera. En annan brist är att kommunen trots upphandling ändå köper tjänster och varor från företag som inte har blivit upphandlade eller har ramavtal.

Som småföretagare och representant för Liberalerna vill jag att Uppsala kommun förutsättningslöst utreder de eventuella brister som finns och genomför ett reformarbete med inriktning på att skapa en effektiviserad upphandlings- och uppföljningsprocess. Min förhoppning är att också de rödgröna är beredda att satsa för att skapa ett bra företagsklimat och säkerställa att våra skattepengar används på bästa möjliga sätt. För att åstadkomma det måste vi:

– Fatta beslut om att Uppsala kommun genomför egna upphandlingar av varor och tjänster när det finns lokala leverantörer. Nationella ramavtal ska enbart användas i undantagsfall och under en begränsad period.

– Inrätta ett upphandlingsråd. Ett råd bestående av förtroendevalda, företagare och tjänstepersoner som gemensamt diskuterar fram lösningar på de problem som kan uppstå i samband med kommunens upphandlingar. Ett upphandlingsråd som ger möjlighet att med kompetens från flera håll finna adekvata sätt att förbättra kommunens upphandlingsprocess.

– Säkerställa att upphandlingslagarnas övergripande syfte uppfylls, nämligen att kommunen upphandlar varor och tjänster i fungerande konkurrens så att den bästa kombinationen mellan pris och kvalitet erhålls och garantera att leveransen av varor och tjänster sker i enlighet med inlämnade anbud.

Med detta genomfört har Uppsala kommun goda förutsättningar att få bättre och mer prisvärda varor och tjänster för skattepengarna samtidigt som kommunen blir en bättre partner att göra affärer med.

Liberalerna har lämnat in en motion till Uppsala kommunfullmäktige. Den hittar du här:Motion om förändrat förfarande vid upphandlingar

Mohamad Hassan (L), kommunalråd och företagare