Erbjud idrottsprofil även inom gymnasiesärskolan!

Likvärdighet och valfrihet för alla

Fredag 27 april 2018

Idag kan inte elever på gymnasiesärskolan välja idrottsprofil. Det tycker vi är fel. Även elever som läser inom gymnasiesärskolan bör kunna välja en idrottsprofil på sin utbildning. Det är en fråga om likvärdighet med andra skolformer och en fråga om valfrihet för den enskilda eleven.

Forskning visar att personer med funktionsnedsättning ofta har sämre hälsa än personer utan funktionsnedsättning. Att ge elever inom gymnasiesärskolan möjlighet att välja till en idrottsprofil och på så vis öka den fysiska aktiviteten och hälsomedvetandet är en bra investering i framtiden.

En idrottsprofil inom gymnasiesärskolan kan utformas på flera olika sätt. Ett alternativ är att ge eleverna möjligheten att välja till mer idrott och inom ramen för en idrottsprofil låta eleverna testa på olika idrotter och lära sig om hälsa. Föreningar med verksamhet för ungdomar med funktionsnedsättning kan i samband med detta låta eleverna testa verksamheten de erbjuder. En annan möjlighet, om elevunderlaget medger det, är att fokusera på val av enskilda idrotter.

Liberalerna föreslår därför att utbildningsnämnden uppdrar till förvaltningen att återkomma med ett förslag på hur en idrottsprofil inom gymnasiesärskolan kan utformas.

Vid utbildningsnämndens sammanträde i maj får vi veta hur övriga partier ställer sig till vårt förslag. Vi hoppas att de ser det viktiga i detta och säger ja.

För mer information: Helena Hedman Skoglund, skolpolitisk talesperson, 072 – 518 92 94