Dubbla roller – svårt att ge varje uppdrag den tid det förtjänar

Ny VD för Destination Uppsala är även näringslivsdirektör i kommunen

Onsdag 30 maj 2018

Nyligen utsåg Uppsala kommun en ny VD för Destination Uppsala. Liberalerna ser brister i hanteringen och oroas av det faktum att den nya VD:n redan har ett mycket viktigt uppdrag som näringslivsdirektör. Därför vill vi få svar på några frågor från kommunstyrelsen:

Styrelsen för Destination Uppsala (KS presidium) har fattat beslut att tillsätta en ny VD för bolaget. Ett mycket bra beslut om den nya VD:n inte redan hade ett annat minst lika viktigt och tungt uppdrag i kommunen, som näringslivdirektör. Med tanke på de stora utmaningar Uppsala kommun har med att förbättra näringslivsklimatet och inkorporera ett småföretagarperspektiv i det arbetet så anser jag inte att tillsättningen av en och samma person på två viktiga strategiska poster är optimal. Risken att en av verksamheterna blir lidande är överhängande. Liberalerna har konsekvent förespråkat principen en nämnd, en förvaltning, en chef. Det för att få fokus på frågorna och även för att erbjuda våra chefer och medarbetare en rimlig arbetssituation. Inför omorganisationen då vi bildade Stadsbyggnadskontoret, nu Stadbyggnadsförvaltning, så lade Liberalerna fram ett yrkande om denna princip. Liberalernas ifrågasättande handlar alltså inte om en specifik person utan om en princip som vi konsekvent har drivit. Vi tycker fortfarande att direktören för stadsbyggnadsförvaltningen har en orimlig arbetssituation med ansvar för fyra nämnder och tusentals medarbetare. Allt från idrottsfrågor och föreningsbidrag till att namnge gator, hantera gatuavstängningar, bygglov och planering av bostadsbyggande ligger på denna funktion.

Vi anser även att det är anmärkningsvärt att en bolagsstyrelse fattar ett strategiskt beslut som berör andra delar av kommunen utan dialog med hela kommunledningen och en förankringsprocess. Det är kommunstyrelsen som fattar beslut om tillsättning av en näringslivsdirektör och det borde vara en självklarhet att informera kommunstyrelsen och få kommunstyrelsens välsignelse om uppdraget som direktör ska förändras. Vi konstaterar att varken kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott eller koncernstyrelsen har blivit informerade om den strategiska förändringen vilket också öppnar för om frågan om huruvida beslutet är rätt utifrån delegationsbesluten.

Mot denna bakgrund önskar vi svar på följande frågor på nästa KSAU:

Vilket strategiskt beslut möjliggör en sammanslagning av funktionerna näringslivsdirektör och VD i DUAB?

Varför har ingen diskussion om denna viktiga förändring förts med vare sig kommunstyrelsen eller koncernstyrelsen?

Hur säkerställs att dessa två för Uppsala viktiga verksamheter, näringslivpolitik och besöksnäringen, inte drabbas av att den ena verksamheten får mer fokus än den andra?

Småföretagsperspektivet, liksom handlarnas perspektiv, är redan obefintligt i kommunen. Hur ska detta kunna förbättras när funktionen näringslivdirektör har annat att jobba med?

Mohamad Hassan (L), kommunalråd