Debatt: Vi kan inte skjuta upp och fördröja längre. Fyrspårsavtalet behövdes säkras.

Fredag 2 juni 2023

Liberalerna står för frihet – frihet att bo, leva och verka i Uppsala, Sveriges mest expansiva kommun. Vi är glada över att fler och fler ser sin framtid i Uppsala, en tillväxt som är driven av människor som väljer Uppsala kommun för studier, arbete och bilda familj.

Historiskt sett har vår kommun alltid haft en hög befolkningstakt. Under de senaste 70 åren har Uppsalaborna blivit 150 000 fler, en ökning som inte ens påverkades av 90-talets finanskris.

Företag och akademin bidrar till vår samhälleliga och ekonomiska utveckling, vilket finansierar vår skola, vård och omsorg. Våra två världsledande universitet har idag över 50 000 studenter och fortsatt högt söktryck. Uppsalas företag skapar jobbtillfällen och ekonomisk tillväxt, samtidigt som de står inför utmaningar med kompetensbrist.

För att möta efterfrågan behöver Uppsala bygga cirka 1 900 bostäder per år. Fyrspårsavtalet, med dess åtaganden om bostäder och spårväg, är därmed oerhört viktigt.

Näringslivet och staten kräver tydliga besked. Men framför allt förtjänar Uppsalas invånare klara och tydliga besked.

Vi gick till val på att förverkliga fyrsspårsavtalet med dess förpliktelser och spårväg som teknikval. Detta är något som vi öppet och transparent meddelade väljarna för att de skulle kunna ta ställning. Resultatet blev att de partier som delar Liberalernas linje vann majoritet i kommunfullmäktige.

Efter valet ville Liberalerna ha ett maktskifte tillsammans med Alliansen. I förhandlingarna öppnade vi för samarbete och kompromiss genom att avbryta spårvägsprojektet och fortsätta utreda, allt för att möjliggöra ett nytt styre. Men så blev inte fallet.

Sedan dess har det varit ett dödläge i stadshuset.

Därför tar Liberalerna nu ansvar för att lösa frågan en gång för alla. För oss är fyrspårsavtalet ett åtagande som syftar till att säkra Uppsala kommuns framtida tillväxt och Uppsalabornas välstånd. Beslutet som fastställdes på vårt medlemsmöte säkrar en progressiv och stabil väg framåt för kommunen samtidigt som det skapar förutsägbarhet och långsiktighet.

När det gäller sakfrågan om spårväg har utredningar och jämförelsestudier utförts. Samtliga studier visar att spårväg är det bästa alternativet.

Regionens nya prognos visar att en investering i ett BRT-system inte är lönsamt. Redan vid invigningen av tågstationen Uppsala Södra om tio år, det vill säga 2033, kommer behovet att ha överstigit kapaciteten.

Vi i Liberalerna anser att det gedigna underlag som har tagits fram, med respekt för expertisens uppfattningar, är mycket tillförlitligt. Känslor kan inte tillåtas styra över kunskap.

Uppsala är Sveriges fjärde största kommun och kommer att fortsätta växa i takt med att universiteten lockar studenter, företagen anställer, Uppsalabor får barn och människor vill flytta hit. Vi måste ligga i takt med utvecklingen.

Det är därför Liberalerna finner det nödvändigt att vara tydligt med vårt stöd för fyrspåravtalets åtaganden. Två nya järnvägsspår, Uppsala Södra station, bostadsbyggande i hela kommunen och spårväg. Vi kan inte fortsätta att fördröja eller skjuta upp beslut längre.

Jennie Claesson (L)
Kommunalråd