Debatt: Stoppa Uppsalahems köp av hyresfastigheter

Kommunen missgynnar byggsektorn och tar en onödig ekonomisk risk om man godkänner Uppsalahems fastighetsköp

Lördag 10 februari 2024

Tisdagen den 6 februari demonstrerade ett drygt hundratal byggnadsarbetare i Stockholm med budskapet ”Bygg bort krisen – bygg bostäder!”. Demonstrationen visar hur viktigt det är att beslutsfattare på samtliga nivåer nu tar sitt ansvar för att få i gång bostadsbyggandet.

Varje byggnadsarbetare sysselsätter cirka fyra andra personer inom andra yrkeskategorier och dagens lågkonjunktur innebär en tvärnit på byggmarknaden. Vi måste vända den negativa trenden och här behövs alla goda initiativ. Utifrån det allvarliga läget på arbetsmarknaden måste Uppsala kommun – och ytterst vi politiker som representerar medborgarna i vår kommun – göra sitt yttersta för att underlätta, påskynda och stimulera nybyggande.

Att i detta läge gå in i en fastighetsaffär för att köpa redan befintliga hyresrätter leder inte till fler bostäder, arbetstillfällen eller ekonomisk stimulans. Men just detta är vad kommunala Uppsalahem nu vill göra. Uppsalahems ordförande och vd skriver i UNT (7/2) att ”ända sedan starten har Uppsalahem byggt i snitt 200 nya bostäder per år till en årlig kostnad i dag på närmare 500 miljoner kronor”. De medger att varje bostad har kostat cirka 2,5 miljoner kronor att bygga. Nu vill de i stället förvärva bostäder till en kostnad på 2,9 miljoner kronor. Detta i en lågkonjunktur där priserna på fastighetsmarknaden redan sjunkit.

Bara utifrån Uppsalahems egen artikel och med enkel matematik kan man konstatera att fastighetsaffären som Uppsalahem och styret tillsammans med UP vill driva genom är en ren förlustaffär för skattebetalarna. Det här beslutet är ett stort misstag.

Vi liberaler anser att marknadens roll är avgörande för att möta bostadsbristen i Uppsala. Bostadsmarknaden har under en längre tid präglats av för få bostäder och det finns ett tydligt behov av att bygga fler bostäder i stället för att förvärva redan existerande. Fokus bör ligga på att öka utbudet av bland annat hyresrätter genom att kontinuerligt investera i nybyggen.

Givet det ekonomiska läge vi befinner oss i har investeringar i nya bostäder sjunkit till nivåer som är jämförbara med vid millennieskiftet. Därför måste vi som politiker vara modiga och våga besluta om att investera i redan planerade projekt för att stimulera bostadsbyggandet. Vi kan inte riskera att upprepa misstagen från 90-talet och den bostadsskuld som vi fortfarande håller på att beta av.

Liberalerna vill också understryka vikten av att främja konkurrens inom bostadssektorn och är oroade över avsaknaden av konkurrenssituation i samband med denna försäljning. Vidare ifrågasätter vi prissättningen. En befogad fråga som vi inom Liberalerna verkar vara ensamma om att ställa är varför ingen annan velat förvärva dessa fastigheter?

Ekonomiskt sett hade det varit mer fördelaktigt för kommunen att självt ta ansvar för byggandet, snarare än att genomföra dyra förvärv av hyresrätter där värdet per lägenhet beräknas till långt över marknadsvärdet. Genom att bygga själv kan det kommunala bostadsbolaget öka beståndet i kommunen samtidigt som det skapar viktiga arbetstillfällen inom byggbranschen.

Uppsala är en av Sveriges mest attraktiva kommuner, vilket medför en stadig befolkningsökning, en expansiv arbetsmarknad och stark tillväxt. Liberalerna är ett tillväxtpositivt parti. Vi tror att marknaden tillsammans med det offentliga kan utveckla samhället utifrån ett hållbart perspektiv. Det handlar om jobb, välstånd, välmående och företagsamhet. Det är vår vision om ett hållbart Uppsala.

Vi anser att Uppsalahem ska avstå köpet av hyresrätterna och fortsätta att bygga själv, precis som bolaget alltid gjort. Liberalerna vill komma igång med byggandet av nya bostäder, så att fler byggnadsarbetare kommer i arbete igen samtidigt som det ger ringar på vattnet och sysselsätter många andra. Bygg bort krisen – bygg bostäder!

Jennie Claesson, kommunalråd (L), Uppsala