Debatt: Spårväg i Uppsala kommer att lyfta hela regionen
I dag inleds den största infrastruktursatsningen i Uppsalas moderna historia.
Torsdag 22 augusti 2024
I dag är en stor dag för Uppsala. Nu tar vi det första spadtaget för modern spårväg.
Få frågor har utretts och granskats så mycket som modern spårväg i Uppsala. Vi har en god bild av vilka behov Uppsala står inför när det gäller kollektivtrafik. Med en ökande befolkning och arbetspendling räcker det inte med bara bussar om alla Uppsalabor ska kunna resa på ett snabbt, bekvämt och hållbart sätt.
Utredning efter utredning har konstaterat att spårväg är den bästa lösningen för att kollektivtrafiken ska ha en kapacitet som kan möta upp den ökande arbetspendlingen i vår kommun. Om detta råder inga tvivel.
När spårvägen står klar kommer den att gå från en ny tågstation vid södra Uppsala, över Fyrisån till Ultuna och Gottsunda för att sedan gå norrut mot Uppsala centralstation via Rosendal och från Ultuna via Ulleråker. På så sätt kopplar vi samman staden och ökar tillgängligheten till arbetsplatser, utbildning och fritidsaktiviteter.
Det är en viktig insats för att bryta segregation och utanförskap. Spårvägen knyter ihop de olika stadsdelarna och ökar livskvaliteten i såväl nya som befintliga områden.
Spårvägen behövs. Den som åker buss genom Uppsala i rusningstrafik i dag vet varför. På många linjer är det ståplats som gäller. Bussarna kör kolonntrafik och det blir trängsel på gatorna med långa buss- och bilköer vilket gör det svårt för busschaufförerna att hålla tidtabellen.
Med spårväg ökar kapaciteten i kollektivtrafiken. En spårvagn kan rymma lika många resenärer som tre stadsbussar kan. Detta innebär att trängseln på gatorna och restiderna minskar ordentligt. På så sätt kan Uppsala fortsätta utvecklas hållbart för såväl nuvarande som framtida Uppsalabor.
Klimathotet är vår tids stora ödesfråga. För att få ner utsläppen inom transportsektorn behövs fler klimatsmarta färdmedel. Då är spårväg en av de bästa investeringarna vi kan göra.
Spårvagnarna har många klimat- och miljöfördelar. De drivs av el, är energieffektiva och orsakar inga utsläpp av vare sig växthusgaser eller skadliga partiklar. Dessutom har både infrastruktur och fordon lång livslängd.
Uppsala är inte den första staden Sverige och Europa som väljer att investera i spårväg. Det finns goda exempel i bland annat Lund, Stockholm, Bergen, Odense, Utrecht och Barcelona. Med spårväg kan fler åka kollektivt i stället för att ta bilen.
En viktig del i planeringen av ny spårväg har varit att ta stor hänsyn till natur och miljö. Uppsala ska vara en kommun som bevarar och utvecklar den biologiska mångfalden. Därför minimerar vi förlusten av skogs- och åkermark samtidigt som vi kompenserar med naturvårdsåtgärder när vi bygger spårvägen och staden.
Även ur ett ekonomiskt perspektiv är spårväg det bästa alternativet för Uppsalaborna. Då vi beviljats statlig medfinansiering och kommer få ökade markförsäljningsintäkter med anledning av spårvägen beräknas den här investeringen generera en stor samhällsvinst för kommunen.
Tillsammans med fyra spår mellan Uppsala och Stockholm samt en ny tågstation i södra Uppsala och nya bostäder är detta den största infrastruktursatsningen i Uppsalas moderna historia. Det kommer bli ett lyft för hela regionen.
I dag tar vi ett spadtag för ett hållbart Uppsala med en klimatsmart kollektivtrafik som knyter samman staden, skapar nya jobb och bostäder, en trevligare stadsmiljö och en gynnsam ekonomisk utveckling. Kort sagt, ett mer attraktivt Uppsala. På så sätt kan vi finansiera den välfärd vi behöver.
Med ny modern spårväg bygger vi ett Uppsala för framtiden och kommande generationer.