Debatt: Öppna Kungsgatan i city för genomfartstrafik

Alliansen är överens om att förbudet mot genomfartstrafik på Kungsgatan måste hävas.

Tisdag 30 maj 2023

Uppsalas trafikåtgärder ska vara effektiva och inte präglas av symbolpolitik, därför bör beslutet om förbud för genomfartstrafik på Kungsgatan hävas.

Anledningen att begränsa genomfartstrafiken var bland annat att kompensera för de utsläppstunga bussar styret tidigare givit dispens för att trafikera Kungsgatan. När dessa bussar nu har bytts ut, och eftersom inga åtgärder har vidtagits till att leda om den förbjudna genomfartstrafiken borde Kungsgatan åter öppnas för trafik.

Kungsgatan har under lång tid betraktats som en strategisk genomfartsled i Uppsala. Den trafik som tidigare gick via Kungsgatan har inte upphört sedan förbudet infördes, i stället har den till viss del hittat andra vägar, med ökad trängsel och olägenhet på dessa platser som följd. Detta är en konsekvens som påpekats tidigt i processen av allianspartierna, och som nu tyvärr blivit verklighet. Det måste bli ett slut på frimärkslösningar, där man lappar och lagar gata för gata utan en heltäckande strategi. Vad Uppsala behöver är en genomtänkt helhetslösning.

Alliansen har en hoppfull syn på framtiden och på tekniken. Mycket talar för att vi inom några år kommer att se en fossilfri fordonsflotta med kraftigt minskade utsläpp. Vi välkomnar utvecklingen av nya, miljövänliga och innovativa trafiklösningar. Det måste bli enklare att välja klimateffektiva transportalternativ i Uppsala. En god elförsörjning är en förutsättning för att det framtida transportsystemet ska fungera, men det kräver också tillgång till laddplatser för såväl cykel som bil.

I stället för att försvåra för människor och näringsliv vill vi planera för ett framkomligt Uppsala som möjliggör miljövänliga bilar, med laddinfrastruktur och ett vägnät som fungerar snarare än leder till fler bilar i kö. En genomtänkt och långsiktig plan för Uppsalas utveckling och trafiksituation är viktig för att få stad och landsbygd att hålla ihop och för att skapa rätt förutsättningar för näringslivet.

Uppsala ska ha en levande stadskärna, en trivsam och inbjudande miljö för liv och rörelse. En plats som underlättar för handel och näringsidkare, där befintliga företag kan utvecklas och nya kan etableras. Ett vanligt år jobbar ungefär 30 000 människor i Uppsala city och ännu fler tar sig in för att handla och uträtta ärenden. I takt med att befolkningen ökar kan denna siffra komma att stiga ännu mer. Det ställer krav på en bra miljö för fotgängare och smidiga trafiklösningar för både cykel, kollektivtrafik och bil, trafikslag som alla spelar en viktig roll.

De senaste åren har företagsklimatet försämrats och företagarna vittnar om att kommunen inte tycks se till deras behov. När Alliansen vill göra det enklare för företagen i Uppsala tycks styret konsekvent göra precis tvärtom. Företagen är grunden för Uppsalas välstånd och välfärd och förutsättningarna för dessa måste förbättras.

Vi vill se fler människor i jobb, ett levande city, klimatåtgärder som gör nytta och en stad tillgänglig för alla Uppsalabor. Även boende utanför Uppsala tätort måste ha goda möjligheter att ta sig in till och runt i city. Därför föreslår vi allianspartier i gatu- och samhällsmiljönämnden att beslutet om förbud för genomfartstrafik på Kungsgatan hävs.

Stefan Berggren, gruppledare (L), gatu- och samhällsmiljönämnden
Nora Karlsson, 2:e v ordf (C), gatu- och samhällsmiljönämnden