Debatt: Därför tar vi ansvar för hela Uppsala kommun.

Onsdag 7 juni 2023

För att säkerställa Uppsalas tillväxt och framtida utveckling har vi liberaler slutit en sakpolitisk överenskommelse med S, V och MP. Huvudpunkterna i överenskommelsen är att vi nu ger klartecken för fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm, samt att vi säkrar närmare 400 miljoner kronor till skolan under den här mandatperioden.

Vi liberaler står fast vid vår övertygelse om att Uppsala kommuns invånare ska få så likvärdiga förutsättningar som möjligt. Det gäller inom allt från skola, vård och omsorg, till jobb, näringsliv, kommunikationer och boende. Goda och likvärdiga förutsättningar för medborgarna skapar tillväxt och utveckling för kommunen.

Men för att nå resultat krävs politisk stabilitet och handlingskraft.

Det är med den bakgrunden som jag nu har ingått en bred, blocköverskridande överenskommelse – och tar därmed ansvar för Uppsalas stadsutveckling. I ryggen har jag ett starkt stöd inom Liberalerna genom vårt beslut vid partiets medlemsmöte i förra veckan, då vi sa ja till att fullfölja fyrspårsavtalet med staten genom fortsatt bostadsbyggande och utveckling av spårvägen. På det här viset bryter vi också de politiska låsningarna som förekommit under lång tid, och vi raderar en gång för alla det dödläge som stått i vägen för Uppsalas utveckling.

Det är självklart att viktiga frågor om Uppsalas stadsutveckling behöver beredas, debatteras, förankras och ifrågasättas. Det är en del av en levande och inkluderande demokratisk process som ger starkare och mer välinformerade grunder till beslut. Men viktiga beslut ska inte hindras på grund av partipolitiska låsningar. De får inte heller bli föremål för kortsiktigt köpslående och politisk taktik.

Under flera år har vi sett en stagnation i stadshuset där viktiga kommunala utvecklingsfrågor fördröjts eller helt enkelt undvikits. Allt för ofta har det saknats mod att ta ställning, både inom enskilda partier och i samtal över partigränserna. Det är dåligt för Uppsalas utveckling och det skapar en osäkerhet bland medborgarna. Liberalerna kan inte längre acceptera att kortsiktigt politiskt taktikspel och inlåsningar ska stå i vägen för samhällsnyttiga projekt och investeringar.

Uppsala står starkt med en ökande befolkning och ett näringsliv fullt av kunskapsintensiva företag. Vi ser en expansiv tillväxt inom näringslivet och våra universitet lockar fler studenter än någonsin där Uppsala universitet har flest sökande i hela Sverige. Vår kommun är ett nav för tillväxt, en plats för människor som vill flytta hit, studera, bo, arbeta, leva och bilda familj.

Men vi kan inte ta detta välstånd för givet. Tillväxt är avgörande för att ta itu med dagens och framtidens utmaningar. Den är avgörande för att finansiera skola, vård och omsorg, för att klara av klimatomställningen och för att motverka utanförskap och kriminalitet. Vi vill se fler människor starta, driva och utveckla företag. För detta behöver vi fler bostäder, fler skolor och bättre möjligheter att resa hållbart inom och till vår kommun.

För att skapa ett tryggt Uppsala med framtidstro krävs politisk stabilitet och långsiktighet – och därtill krävs mod. Vi liberaler ser detta läge som en möjlighet att axla ansvaret genom att säga ja till tillväxt som kommer att ge mer skatteintäkter, ja till bättre skola för våra barn, ja till mer bostäder för våra invånare, ja till bättre kommunikation mellan Uppsala och Stockholm och ja till satsningen på spårväg.

Det är att ta politiskt ansvar.

Jennie Claesson (L), kommunalråd