Debatt: Därför driver vi på för ökade skolsatsningar med 400 miljoner till skolan

Det var absolut nödvändigt att hitta en lösning så att skolorna fick mer pengar.

Måndag 25 september 2023

Tack vare Liberalerna i Uppsala får Uppsalas skolor 400 miljoner kronor för perioden 2024–2026. Dessa miljoner kommer att göra skillnad för barnens skolgång och lärarnas förutsättningar. Det vi har förhandlat fram visar hur viktigt barn och unga är för oss. Vi sätter utbildningen främst och kommer alltid att prioritera skolan oavsett vilka vi förhandlar med. Det är ett livslångt löfte från mig och Liberalerna.

Lärandet börjar redan i förskolan och fortsätter upp i vuxen ålder. Skolan ska ge våra barn och unga goda möjligheter att förverkliga sina framtidsförhoppningar, även om starten i livet ser olika ut.

Under förra mandatperioden genomförde Liberalerna flera reformer inom skolområdet som har bidragit till att stärka likvärdigheten och öka resurserna till Uppsalas skolor. Samtidigt behöver vi göra betydligt mer.

Politik handlar om att prioritera. Inför budgeten 2023 vittnade rektorer och lärare om en tuff och ohållbar ekonomisk situation där deras och barnens behov inte kunde tillgodoses. Så kan vi inte ha det. Även om vi hade önskat ett samarbete med allianspartierna kan vi inte bortse från det faktum att många verksamheter har svårt att få budgeten att gå ihop. Genom förhandlingarna ser vi nu till att öka resurserna till skolorna och få genomslag för liberal skolpolitik. Det är en bra början men det räcker inte.

I veckan presenterade skolminister Lotta Edholm en av de största skolbudgetarna någonsin. Skolorna får därmed ett extra tillskott på 1,4 miljarder vilket minskar risken för kortsiktiga neddragningar och uppsägning av personal. Genom ytterligare medel från staten kommer vi nu att kunna göra större satsningar på våra barn och unga i Uppsala. Rektorer kommer ges ekonomiskt utrymme att själva bygga sin organisation och göra de insatser som behövs, det är de som känner sin verksamhet allra bäst. Vi vill rikta ett stort tack till alla yrkesgrupper som varje dag väljer att arbeta med våra barn och unga. Tillräckliga resurser och en långsiktigt hållbar arbetsmiljö är något vi aldrig kommer att sluta kämpa för.

Fokus hamnar ofta på kunskapsuppdraget, men skolans uppdrag är så mycket mer än så. Det är i dagens skolbänkar som Sveriges och Uppsalas morgondag formas. Barn väljer inte sina omständigheter eller föräldrar och det är under skoldagen som många får en chans att bli sedda, växa och utvecklas som människor. Vi liberaler vet att det bästa vaccinet mot utanförskap och kriminalitet är en bra skolgång. Med detta visar vi vad det är för Uppsala vi vill bygga framöver. I tuffa tider är det viktigare nu mer än någonsin att ge våra barn trygghet och framtidshopp.

För att alla elever ska få möjlighet att utvecklas och lyckas i skolan krävs en likvärdig skola. I dagsläget kan var femte fjärdeklassare inte läsa ordentligt och var sjunde elev går ut grundskolan utan gymnasiebehörighet. Därför måste vi öka likvärdigheten och se till att alla barn och unga lär sig de grundläggande kunskaperna som att läsa, skriva och räkna. De är nödvändiga för att lyckas etablera sig i samhället och framtida arbetsliv. Alla elever ska mötas av höga förväntningar samtidigt som skolan måste fånga upp barns olikheter och möta varje individ på bästa sätt. Ju tidigare insatser vi kan erbjuda desto bättre är chansen för eleverna att lyckas.

Vi liberaler tar ansvar för framtiden. Och tänk hur det hade sett ut om politiker, föräldrar och samhället i stort hade engagerat sig i våra barn och unga med samma intensitet som vid olika stadsbyggnadsfrågor? Resultatet hade troligen varit en bilaga i UNT endast avsedd för Uppsalabornas åsikter.

För Liberalerna handlar det om att bygga ett Uppsala för framtiden – en kommun där varje barn oavsett bakgrund får chans att nå sin fulla potential. Och det arbetet börjar i skolan.

Jennie Claesson, kommunalråd (L), 2:e v ordf, utbildningsnämnden