Ask är en app och hemsida som tillåter användare att ställa statistiska och vetenskapliga frågor till experter inom olika områden.

Jag anser att det skulle vara gynnsamt för Sverige att ha ett liknande medium som tillåter användare att ställa politiska frågor direkt till partierna.

Mediet skulle öka det politiska engagemanget eftersom användarna utan större ansträngning kan ta del av politiska frågor och engagera sig politiskt. Partier kommer även kunna se trenderna, det vill säga vilka frågor och ämnen som är relevanta för tillfället på både nationell och kommunal nivå.

Här presenterar jag min vision.

Frågorna kan vara allt från sakfrågor till frågor om budgeten och ställas på både kommunal, regional och nationell nivå.

Andra användare röstar sedan upp frågor som även de vill ha svar på. Detta röstsystem ser till att endast de mest relevanta frågorna besvaras och att oseriösa frågor inte tas vidare. För att få ytterligare kontroll över frågor kommer dock opartiska kontrollanter, ”moderatorer”, krävas. Frågorna kommer sedan besvaras regelbundet utanför mediet, vilket är viktigt eftersom det tillåter dem som inte använder mediet att få svar på frågorna och förhindrar en ”closed community” där nya användare stängs ut av de gamla.

Internet och sociala medier har gett små grupper människor, framför allt ungdomar, möjligheten att samlas online samlas för att ”driva” sina egna, ofta väldigt nischade eller extrema ideologier. Detta har lett till att flera av dagens ungdomar anser att de inte passar in i något parti. Ungdomar är därför till största del mer intresserade av sakfrågor än politiska partier.

Mediet kommer ge dessa ungdomar möjlighet att enkelt hitta ett parti som liknar deras politiska ideologi mest samt hjälpa dem att driva sakfrågor.

De som anser att de inte är politiskt insatta kan nu enkelt och smidigt se partiets åsikter i relevanta frågor som konstant uppdateras. Trots att alla riksdagspartier har en egen hemsida där de beskriver sin politik är dessa sällan väl uppdaterade och ofta skrämmande/svåra att navigera. Hemsidorna används inte av dagens ungdomar som oftast släpper sina frågor och idéer eftersom de inte vet vem, de ska vända sig till med dem. Mediet kommer underlätta detta samt ytterligare stimulera ungdomarnas politiska intresse.

För att förhindra att mindre partiers frågor röstas ned av användare från större partier kommer det endast finnas en funktion för att rösta upp. Om en användare inte anser att en fråga när relevant ignorerar hen den. Användare kommer inte heller att kunna skriva kommentarer vid frågorna.

Kommentarer skulle leda till spridning av falsk information, politisk diskriminering och få mediet att bli mindre professionellt. Ett kommentarfällt skulle leda till bland annat spridning av falsk information om partier, diskriminering enligt åsikt och liknande.

Alla kommentarer röstas även upp anonymt för att förhindra att användare endast röstar som sina kompisar eller sina idoler.

Slutligen kommer folket, inte pressen, ställa frågorna direkt till politikerna. De frågor som folk vill ha svar på kommer alltså tt prioriteras över de frågor som leder till den bästa storyn.

Felix Pekar, PRAO-elev hos Mohammad Hassan (L)

Felix

Läs den på UNT här: http://www.unt.se/asikt/debatt/app-okar-det-politiska-engagemanget-4219744.aspx