Alliansens mål och budget 2023

Tisdag 22 november 2022

Idag presenterade Liberalerna, Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna ett gemensamt förslag till Mål och budget 2023. Uppsala behöver en framåtsträvande nystart med ett konstruktivt politiskt ledarskap, det erbjuder Alliansen. Tillsammans står Alliansen för en ansvarsfull ekonomisk hushållning med respekt för skattebetalarnas pengar, en kunskapsskola som håller måttet och frihet för varje Uppsalabo. Alliansens budget fokuserar på ökad trygghet, valfrihet och hållbarhet.

Skolan ska ge goda möjligheter och kunskaper att kunna förverkliga sina framtidsförhoppningar. Alla elever ska mötas av höga förväntningar samtidigt som skolan måste fånga upp barns olikheter och möta varje individ på bästa sätt.

– Vi lägger 40 extra miljoner till eleverna för stärkt kunskapsfokus. För att Uppsala ska bli landets bästa skolkommun krävs rätt resurser och ett politiskt ledarskap som förstår skolans centrala betydelse och alltid prioriterar barnen framför annat, säger Jennie Claesson (L), kommunalråd för Liberalerna.

Läs Alliansens gemensamma pressmeddelande i sin helhet här.