Tågspår soluppgång

Alla partier vill bygga i sydöstra stadsdelarna

Alla partier är överens om byggande i de sydöstra stadsdelarna, men en del vill smyga med volymerna, skriver Mohamad Hassan, Jennie Claesson och Anders A. Aronsson.

Söndag 27 mars 2022

Svar till insändare av Lilianne A Zetterberg och Marguerite Sjöström 19/3.

Föreningen Sydöstra Uppsala genom Lilianne A Zetterberg och Marguerite Sjöström skriver i UNT 19 mars 2022 om sin ståndpunkt gällande bebyggelse i de sydöstra stadsdelarna.

Vi förstår och respekterar föreningens inställning till de planerade bostäderna i området. Dock lyftes Liberalerna fram som ett av få partier som vill bygga i de sydöstra stadsdelarna. Det lämnade läsaren med slutsatsen att övriga partier som inte nämndes är emot bebyggelsen och detta är faktiskt fel. Samtliga partier i fullmäktige, inklusive politiska vildar, vill bygga bostäder i de sydöstra stadsdelarna. Den politiska konflikten handlar om i vilken utsträckning och när.

Liberalerna vill utveckla sydöstra staden utifrån ett hållbart perspektiv i takt med medborgarnas efterfrågan. Det handlar om att över en lång tid, minst trettio år, ha planberedskap för 21 500 bostäder inklusive runt 5 500 småhus. Vår vision är en attraktiv trädgårdsstad med välplanerade bostadsområden utformade med barnperspektiv i fokus.

Alla partier är överens om byggande i de sydöstra stadsdelarna, men en del vill smyga med volymerna. De som kämpar mot bebyggelsen får vara vakna och inte låta sig luras genom att tro att något parti vill freda skogen eller marken i de sydöstra stadsdelarna.

Med detta sagt är Liberalernas linje den mest ärliga. Vi har fått med två viktiga punkter i processen, dels ett skydd om Linnés Sävja och dels att en plan för området Dansike ska arbetas fram. Vi ser det som en viktig reservplan om kommunen i framtiden behöver justera och fördela antalet bostäder utifrån idag okända orsaker. Byggnormerna kan komma att ändras, kanske dyker det upp en utrotningshotad skalbagge eller så hittar arkeologer historiska gravar. Därför är det bra med ett framtidsperspektiv och att Dansike utreds redan nu.

Liberalerna är ett tillväxtpositivt parti. Vi tror att medborgarna och näringslivet tillsammans med det offentliga kan utveckla samhället utifrån ett hållbart perspektiv. Det handlar om fyrspår, jobb, välstånd, välmående, kultur, idrott, civilsamhälle och företagsamhet. Det är vår vision om ett hållbart Uppsala som möter framtiden.

Mohamad Hassan (L), kommunalråd
Jennie Claesson (L), kommunalråd