Se alla

Skola och utbildning

Uppsalas skolor ska ge de bästa förutsättningarna så att varje elev kan utvecklas till sitt bästa jag.

Liberalerna i Uppsala kommun vill:

  • Öka andelen barn som går i förskola och stärka språkinlärningen, särskilt för barn med annat modersmål än svenska.
  • Öka likvärdigheten och säkerställa hög utbildningskvalitet, rätt stöd och lyfta skolor med låga kunskapsresultat. 
  • Höja kunskapsresultaten.
  • Öka andelen behöriga lärare.
  • Anställa fler speciallärare och utöka antalet särskilda undervisningsgrupper så att alla elever får tillgång till det stöd de behöver. 
  • Öka tryggheten i Uppsala kommuns skolor genom att fortsätta arbetet med socialarbetare i skolan, utöka SSPF och samverkan med vårdnadshavarna.
  • Minska den problematiska skolfrånvaron genom att stärka arbetet med närvarokoordinatorer, individanpassningar och tillvarata lärdomar från digitaliseringen.
  • Förbättra lärarnas arbetsmiljö och säkerställa en hållbar arbetsbelastning.
  • Ta fram ett program för att stärka yrkesprogrammens attraktivitet och locka fler elever till utbildningarna.
Jennie Claesson

Uppsala ska vara landets bästa skolkommun

Under mandatperioden har vi liberaler genomfört flera reformer inom skolans område som har bidragit till att stärka likvärdigheten på skolorna i Uppsala. Samtidigt behöver vi göra betydligt mer. Vi kommer inte att nöja oss förrän alla skolor i Uppsala är bra skolor.

– Jennie Claesson (L), kommunalråd och ordförande i utbildningsnämnden

Liberalernas skola är en skola för alla

Det livslånga lärandet börjar redan i förskolan och fortgår upp i vuxen ålder. Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för och uppmuntra lärande i olika former, livet igenom. Skolan ska ge barn och unga goda möjligheter och kunskaper att kunna förverkliga sina framtidsförhoppningar, även om starten i livet ser olika ut. Därför måste alla elever mötas av höga förväntningar samtidigt som skolan måste fånga upp barns olikheter och möta upp varje individ på bästa sätt. En likvärdig utbildning av hög kvalitet bidrar till högre kunskapsresultat och ger elever nycklar för att lyckas etablera sig i samhället och i arbetslivet. Därför kommer Liberalerna alltid att sätta skolan först.

En likvärdig förskola och skola

Att ha stora drömmar ska vara förunnat alla barn. För att alla elever ska få möjlighet att utvecklas och lyckas i skolan krävs en likvärdig skola. Därför vill vi fortsätta det påbörjade arbetet med en strategi för ökad likvärdighet och säkerställande av att skolorna i Uppsala kommun erbjuder en hög utbildningskvalitet, ger elever rätt stöd samtidigt som vi lyfter skolor med låga kunskapsresultat. 

De skolor som möter störst utmaningar har ofta en lägre andel behöriga lärare. Så kan vi inte fortsätta. Vi vill att lärarna på skolor med låga resultat ska ha de bästa förutsättningarna och att fler erfarna lärare ska lockas dit. För att motverka pedagogisk segregation måste vi fortsätta ge stöd till skolor med brist på legitimerade lärare och socioekonomiskt svagt elevunderlag. Ett tvålärarsystem, med två lärare som arbetar tillsammans i klassrummet med gemensamt ansvar, kan i vissa lägen vara vägen fram för att eleverna ska tillgodogöra sig undervisningen. 

För att fler lärare ska vara rustade att möta elever med olika bakgrund och olika behov bör ett samarbete mellan lärarutbildningarna och skolor i socialt utsatta områden etableras. Praktikperioder eller auskultationer i olika upptagningsområden ger värdefulla erfarenheter för blivande lärare. Nya skolor ska placeras så att de kan attrahera elever från olika bostadsområden.

Resurser för tidiga insatser måste finnas för den som behöver extra stöd och utmaningar måste ges till den som redan ligger långt framme kunskapsmässigt. Barn får aldrig hindras i sin utveckling.
Alla skolor ska kunna erbjuda specialundervisning med utbildade speciallärare till de elever som behöver det. Specialpedagoger behövs som konsultativt stöd och kan tillsammans med lärare och speciallärare planera undervisningen så den passar elever med särskilda behov. 

Efter nio år i grundskolan ska alla elever ha minst godkänt betyg i alla ämnen. Det ger eleven valmöjligheter i framtiden och är en oerhört viktig grund inför vuxenlivet. Det ger också en värdighet och ett erkännande av omvärlden.

Fler barn i förskolan

Grunden för det livslånga lärandet läggs i tidig ålder och förskolan ska därför utformas för att väcka nyfikenhet och skapa vetgirighet hos barnen. Idag står många barn med svag socioekonomisk bakgrund utan den verksamhet som förskolan erbjuder. Det språkutvecklande arbetssättet är viktigt för alla barn, men har störst betydelse för barn med annat modersmål än svenska. Det är därför nödvändigt att all personal i förskolan har goda kunskaper i det svenska språket. Att fler barn går i förskolan är en viktig pusselbit till förbättrad integration och ökad jämställdhet. Därför vill Liberalerna fortsätta arbetet med att öka andelen barn som går i förskolan genom att förstärka den uppsökande verksamheten.

För att barn ska få goda möjligheter att utvecklas är det av stor vikt att de får tillräckligt med tid i förskolan. Liberalernas långsiktiga mål är att barn till föräldralediga och arbetslösa ska ha rätt till 30 timmars förskola. Ambitionen för lärande måste höjas och kunskap ska stå i centrum. Därför vill vi utveckla undervisningen i förskolan, anställa fler specialpedagoger i förskolan som kan bidra till att alla barns behov möts upp. När Uppsala växer ökar också behovet av förskoleplatser. Vårdnadshavare ska kunna välja förskola utifrån livssituation och önskemål.

Både elever och lärare har rätt till en trygg skola

Om skolan ska vara en plats där barn skapar sin framtid genom att tillägna sig kunskap och färdigheter, är det helt avgörande att barnen har studiero i klassrummet och trygghet i hela skolan. Det är också viktigt för att lärarna ska få en god arbetsmiljö. Liberalerna tror på lärarnas förmåga, kompletterat med såväl förebyggande insatser som fler vuxna med tydliga roller som grund för en tryggare studiemiljö. Därför vill Liberalerna stärka samarbetet mellan skola och vårdnadshavare genom fortsatt arbete med förväntansdokument och socialarbetare i skolan samt utöka samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF). Alla barn ska känna sig trygga och inkluderade i Uppsala kommun. Arbetet för en inkluderande genuspedagogik, tillgängliga lärmiljöer och kompetensutveckling om NPF för skolpersonal ska stärkas. 

Skolan ska vara helt fri från narkotika. Därför vill Liberalerna se regelbundna genomsökningar av skolorna med narkotikahundar.

Särskilda undervisningsgrupper

En likvärdig skola förutsätter flexibla lärmiljöer eftersom vissa elever behöver få utvecklas och lära sig saker i ett mindre sammanhang. Liberalerna fortsätter därför driva utvecklingen av särskilda undervisningsgrupper där elever med särskilda behov kan fångas upp och på så sätt tillgodogöra sig undervisningen. Varje elev har rätt att få utvecklas till sitt bästa jag och Liberalerna vill att Uppsalas skolor ska ges de bästa förutsättningarna till en sådan utveckling på individnivå. Många elever med problematisk skolfrånvaro har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller psykisk ohälsa. För dessa familjer är det i många fall en mindre undervisningsgrupp för eleven som är lösningen. Lika höga kunskapskrav, men i ett mindre sammanhang, där eleven känner sig trygg och inkluderad.

Fritidshem och fritidsklubbar

Fritidshemmens medarbetare ska ha högskoleutbildning och ska erbjudas en god arbetsmiljö. Grupperna ska inte vara för stora och alla barn ska bli sedda och få sina behov tillgodosedda. Vi ser fritidshemmen som ett komplement till skolan där lärandet fortsätter även under eftermiddagen. Därför måste förutsättningarna förbättras.

Uppsala kommun har i dagsläget fritidsklubbar för barn från åk 4 och uppåt. Dessa vill Liberalerna vidareutveckla, gärna i samarbete med föreningslivet. När skoldagen är slut ska barn erbjudas en aktiv fritid.

Stärkt elevhälsa

Elevhälsan är viktig för att snabbt hjälpa elever som inte mår bra. Att kunna få stöd och råd är viktigt för att unga ska kunna utvecklas och växa under skoltiden. De elever som riskerar att inte nå målen i ett eller flera ämnen bör utredas så att den bakomliggande orsaken kan kartläggas. Den psykiska ohälsan och stressen ökar bland barn och unga. Elever som inte mår bra och känner otrygghet har ofta inte de förutsättningar som krävs för en lyckad skolgång. Det är därför viktigt med en resursstark elevhälsa med tillgång till skolsköterska, skolpsykolog eller skolkurator som kan möta de behov som finns och arbeta förebyggande. Samarbete mellan kommun och regionens nystartade verksamhet barn- och ungdomshälsan ökar möjligheten till rätt insatser på ett sammanhållande sätt.

Antalet elever med problematisk skolfrånvaro ska minska. Här spelar elevhälsan en viktig roll. Arbetet med närvarokoordinatorer och samverkan kring eleven ska stärkas samtidigt som särskilda insatser ska sättas in för att få skolgången att fungera. Coronapandemin har medfört en snabb och omfattande digital omställning som i en del fall bidragit till att elever med problematisk skolfrånvaro kunnat följa undervisningen på distans. Vi ska tillvarata dessa lärdomar och möjligheter för att bygga broar tillbaka till undervisningen.

Rätten att bestämma över sitt eget liv

Varje människa har rätt att leva, tro och älska som den vill i Sverige. Lärare, kuratorer och andra medarbetare som dagligen arbetar med barn och unga ska ha rätt kunskap och metoder för att upptäcka och motarbeta hedersrelaterat våld och förtryck. Därför behöver vi stärka utbildningsinsatserna och arbeta proaktivt tillsammans med socialtjänsten och andra organisationer som TRIS (Tjejers rätt i samhället). Mer fokus behöver läggas på förskolan och särskolan i dessa frågor

Studie- och yrkesvägledning

Alltför många ungdomar gör ett gymnasieval som sedan visar sig inte passa. Liberalerna vill stärka studie- och yrkesvägledningen och se till att den är tillgänglig för alla ungdomar som står inför gymnasie- och högskoleval. På så vis kan elever göra välinformerade och genomtänkta val.

Yrkesprogram och yrkesutbildning

Många arbetsgivare har svårt att hitta personal med rätt kompetens inom yrken som inte kräver högskoleutbildning. Det handlar om kockar, vårdpersonal, elektriker, chaufförer och andra bygg- och anläggningsyrken. Med tanke på många inom dessa yrken går i pension behöver många arbetsgivare rekrytera nya yrkeskunniga medarbetare. I princip kan ungdomarna redan idag få ett garanterat jobb efter avslutad yrkesutbildning. Trots det är söktrycket lågt. Trenden med vikande antal ansökningar till yrkesprogrammen måste brytas. Liberalerna vill genom ett fördjupat samarbete med berörda branscher i Uppsala lansera ett särskilt program för att stärka yrkesprogrammens attraktivitet och locka fler elever till utbildningarna. Vi måste säkerställa framtida kompetensförsörjning i samråd med branschen och andra aktörer. Vi har flera förslag, bland annat att garantera elever på yrkesprogram sommarjobb i samarbete med branschen och erbjuda elever på yrkesprogram körkortsutbildning i åk 3. Att införa en årlig fokusvecka i syfte att sprida information om och skapa intresse för yrkesprogrammen och yrkesutbildningarna och deras betydelse för den framtida kompetensförsörjningen är ett annat. Liberalerna vill också satsa på ett lärlingscenter för att möta efterfrågan som finns på arbetskraft.

Vuxenutbildning

Vuxenutbildningen spelar en avgörande roll i det livslånga lärandet och ska inte ses enbart som en arbetsmarknadsinsats eftersom den ger möjlighet att komplettera en gymnasieutbildning som kanske inte gett behörighet till högskolan eller en specifik utbildning. Dörren bör därför stå öppen för alla som ansöker om att läsa in särskild behörighet till högskolan samt för den som vill läsa in kompetens för ett bristyrke som kräver särskild kompetens på gymnasienivå. Även vuxenutbildningen måste möta individernas skilda behov med anpassad pedagogik. Liberalerna vill därför fortsätta att satsa på en vuxenutbildning med kvalitet. Utbildning på folkhögskola ska tydliggöras som ett alternativ för den som inte har gymnasieexamen. 

Skollokaler

Funktionella och hälsosamma skollokaler är en förutsättning för god arbetsmiljö för elever och lärare och underlättar inlärning och varierande arbetssätt. Nya skollokaler ska vara flexibelt utformade för att passa många typer av behov, så att de går att anpassa till olika skolformer. Det är viktigt att vi bygger bra, men också att pengarna läggs på undervisningsresurser och inte på lokaler som riskerar att stå tomma när behov förändras.

De inre skolmiljöerna måste planeras och utformas på ett inkluderande sätt för att bidra till ökad trygghet. Förskole- och skolgårdar ska locka till lek och fysisk aktivitet i en trygg miljö under rasterna. Fysiskt aktiva barn har större chans att nå kunskapsmålen. Särskilt viktigt med bra utemiljö är i områden där det finns barn som inte har tillgång till lekytor hemma eller i närheten av hemmet.

Spetsutbildningar på gymnasienivå

Celsiusskolan är idag Sveriges största idrottsgymnasium med intag från hela Sverige. Det ska vi vara rädda om och utveckla. Vi vill också att Uppsala, en stad med två stora universitet, ska erbjuda teoretisk spetsutbildning med riksintag till minst ett gymnasieprogram.

Lärarna – skolans viktigaste resurs

I den liberala skolpolitiken ges lärare möjlighet att fortsätta att utvecklas inom sitt yrke. Skickliga lärare gör skillnad. Därför vill vi att de bästa studenterna ska välja lärarprogrammen. För det krävs en rad åtgärder och en fortsatt satsning på karriärtjänster. Det är också nödvändigt för att höja lärarlönerna och lärarnas status. Möjligheter till fortbildning är viktiga, liksom konkurrenskraftig lön till skickliga lärare och bättre möjligheter till löneutveckling för alla lärare. Krafttag måste också tas för att förbättra lärares arbetsmiljö och minska lärares arbetsbelastning. Lärare ska få fokusera på undervisningen. Därför måste övriga yrkeskategorier, som studie- och yrkesvägledare, skolsköterskor, kuratorer, fritidsledare, IT-service och vaktmästare finnas i tillräckligt hög utsträckning på varje skola. Det måste också inom arbetstiden finnas utrymme för lärarna att kunna planera undervisningen och utföra det viktiga efterarbetet. 

Ledarskap i skolan

Kompetenta skolledare som leder den pedagogiska utvecklingen på skolan och tillåts ta ett helhetsgrepp om skolans verksamhet för att göra verklighet av målet om att alla barn ska klara sin utbildning är avgörande. Då ges skickliga lärare möjlighet att ägna sig åt sin profession och varje elev kan få rätt stöd. Skolledare behöver ha mandat, goda förutsättningar för sitt uppdrag och konkurrenskraftiga löner. Erfarna skolledare som tar på sig ett särskilt utmanande uppdrag ska premieras.   

En människas bakgrund ska aldrig få avgöra dess framtid.

Det är grunden i Liberalernas ideologi och anledningen till att vi alltid betonar vikten av en skola i världsklass och varför vi konsekvent prioriterar skolan i vår budgetpolitik. I den skola vi vill se hålls inte någon elev tillbaka samtidigt som ingen lämnas efter. Den enskilde elevens möjlighet att nå sin fulla potential ska alltid stå i centrum.

Håller du med?

Bli medlem i Liberalerna och stöd kampen för kunskap, integration och effektiva klimatlösningar. Vi är nyckeln till en ny regering som tar itu med Sveriges ödesfrågor. Vi är garanten till att en ny regering inte kantrar mot den extrema högerflanken. Du gör skillnad.

Läs mer om vår politik: