Miljö och klimat

Liberalerna i Uppsala kommun vill:

• Beakta klimatkonsekvenser i alla politiska beslut.
  • Införa koordinatorer som arbetar för ökad cirkulär ekonomi i kommunen.
  • Öka mängden grönytor och utveckla gröna korridorer mellan nuvarande biotoper.
  • Odlingsmark ska bevaras i så stor utsträckning som möjligt, utan att hämma landsbygdsutvecklingen.
  • Avsätta generösa ytor för stadsodlingar och kolonilotter.
  • Rena Fyrisån för att förbättra aspens livsmiljö och skapa fler badmöjligheter.
  • Säkra dricksvattenförsörjningen och ge fler yt- och grundvattentäkter skydd.
  • Öka andelen fordon som drivs med miljövänliga drivmedel. Detta kräver en förbättrad laddinfrastruktur.
  • Regelbundet utföra luftkvalitetsmätning på starkt trafikerade gator.
  • Utveckla cykelinfrastrukturen på landsbygden och möjliggöra cykelpendling.
  • Fortsätta införa avancerade metoder i reningsverken för att rena vattnet från bland annat tungmetaller, PFAS och läkemedelsrester
  • Förbättra informationen om solceller och gör det enklare för fastighetsägare att placera solceller på fasader och tak.
  • Tillvarata Vaksala torgs potential och möjliggöra ett levande torg där Uppsalabor vistas och trivs.

Uppsala ska ha en kapacitetsstark kollektivtrafik

Utan utbyggd kollektivtrafik är det svårt att uppnå målen om klimat och tillgänglighet. En väl fungerande kollektivtrafik lägger grunden för att transportsystemet i ett växande Uppsala fungerar och är centralt för att enkelt ta sig till jobb och skola.

Människa och miljö i framtidens Uppsala

En liberal miljöpolitik vilar på uppfattningen att vi har rätt att bruka och utveckla jordens resurser, men inte förbruka och utarma. Den tar tillvara kraften i människors uppfinningsrikedom och tron på miljövänlig teknik och vetenskap. Ett hållbart samhälle kräver också att vi alla tar ansvar för vår livsstil. Miljöförstöring och klimathot påverkar förutsättningarna för allt liv på jorden och stannar inte vid Uppsala kommuns eller Sveriges gränser. Globala problem måste få globala lösningar och internationella klimatavtal är viktiga, men vi kan åstadkomma mycket på lokal nivå.

Liberalerna vill att Uppsala ska vara den kommun i Sverige som har ledartröjan vad gäller miljöfrågor och som tar ansvar för miljö och klimat. Vi tror på människans förmåga att lösa problem. Vetenskap, teknikutveckling och tillväxt ger utvecklingskraft och nya lösningar på dagens miljö- och klimatproblem.

Liberal miljö- och klimatpolitik handlar om ansvarstagande utifrån kunskap och marknadsekonomiska principer. Marknadsekonomin, inte politiker eller förbudspolitik, driver fram smarta hållbara lösningar. Politikens roll är att ge marknaden långsiktiga spelregler och incitament. Konsumenten ska kunna göra aktiva och informerade val. Vi vill förenkla för människor att ta ansvar utan att detaljstyra deras vardagsliv.

Ersätt hårdgjorda ytor med grönytor

När Uppsala växer är det av central betydelse att vi tillgängliggör grönområden och säkrar goda stadsmiljöer genom en eftertänksam och välplanerad process. När städer förtätas måste vi planera för olika former av grönområden som kan bli stadens gröna lungor och är en förutsättning för bevarad biologisk mångfald. I de västra stadsdelarna finns det gott om grönområden medan det finns mindre i de östra. Vid all nybyggnation är det därför viktigt att det tas stor hänsyn till befintliga grönområden.

Hårda ytor lagrar värme och förhindrar vatten att nå ner till grundvattnet vilket leder till lokala värmeöar och tillfälliga översvämningar. Därför vill vi minska andelen hårdgjord yta och öka andelen träd, grönytor och vatten som kyler stadens rum samt ger människor och djur svalka och skugga under perioder av hetta. Träd och parker utgör också viktiga livsrum för fåglar och insekter. Liberalerna vill att varje gammalt träd som tas bort ska ersättas med två nya.

Cirkulär ekonomi – hur du och jag kan påverka miljön

Cirkulär ekonomi handlar om att minska slöseriet med jordens resurser och göra det genom hållbar konsumtion och smarta affärslösningar. Istället för att köpa alla maskiner ett hem kan behöva så kan man hyra vid behov istället. Marknadsekonomin driver på den här utvecklingen och för företagen handlar det om att gå från att sälja varor till att sälja tjänster.

Det finns ett behov av en utvecklad märkning avseende olika varors klimatavtryck. Liberalerna anser att Uppsala ska vara i frontlinjen med att arbeta för att ta fram information hur olika val i vardagslivet ger olika klimatavtryck. Klimatsmarta alternativ ska premieras i förhållande till de alternativ som är sämre för klimatet.

För att minska våra klimatavtryck behöver vi utveckla möjligheterna och öka förutsättningarna för Uppsalabor att kunna anamma en mer cirkulär livsstil. Vi vill tillsätta koordinatorer för att utveckla och driva på utvecklingen av cirkulära affärsmodeller och upphandling. Här kan föreningslivet, bostadsbolag, bostadsrättsföreningar, det civila samhället och nya affärsmodeller spela en central roll. Både företag och offentligt finansierad verksamhet kan tillämpa återbruk i högre grad.

Biologisk mångfald

Allt fler arter hotas av utrotning och hotade växter och djur ska skyddas genom stark lagstiftning, information och biotopskydd. Vi vill främja Artdatabankens viktiga arbete som även måste involvera allmänheten. Många insekters naturliga livsmiljö har försvunnit på grund av förändringar i miljön. När bin och humlor hotas, hotas också pollineringen och vår matproduktion. Därför vill vi främja fler insektshotell som bidrar till både boplats och skydd.

För att bevara och utveckla den biologiska mångfalden i form av olika naturtyper och arter behövs ökade restaureringsinsatser. Den mest värdefulla naturen måste skyddas och här spelar naturreservat en viktig roll. Allemansrätten ska värnas för olika typer av friluftsliv och en viktig grund för naturturism. Därför vill Liberalerna verka för att det går att ta sig till våra naturområden utan att vara bilberoende, till exempel till Nåntuna, Hammarskog, Trehörningen, Fjällnora, Hågadalen.

Agenda 2030

Uppsala behöver både minska klimatutsläppen för att nå målet om att vara klimatneutralt 2030 samt anpassa kommunen till ett förändrat klimat. Vi vill möta klimatförändringarna genom åtgärder som tar avstamp i Agenda 2030:s helhetsperspektiv. Liberalerna vill att klimatfärdplan Uppsala implementeras och att konkreta, mätbara steg tas i arbetet med de innovationer och systemskiften som krävs för ett klimatpositivt samhälle. Samtidigt ska klimatkonsekvensbedömningar göras inför alla politiska beslut.

Natur- och grönområden

Under pandemin har allt fler sökt sig till natur- och grönområden i vår kommun. Grönområden bidrar till att främja människors välmående, vår biologiska mångfald och möter klimatutmaningarna i form av värmeböljor och skyfall. Det behövs en fortsatt utveckling och förädling av våra gröna områden runt om i kommunen för att möta den ökade efterfrågan och främja friluftslivet. Därför vill vi identifiera, utveckla och tillgängliggöra fler friluftsområden i kransorterna.

Liberalerna vill verka för en rik biologisk mångfald såväl i stad som i kultur- och naturlandskap. En plan för grönstruktur och våtmarker ska tas fram – grönytor och biologisk mångfald måste vara en prioriterad del av den utvecklingen i hela kommunen. Vi vill att odlingsmark ska bevaras i så stor utsträckning som möjligt, utan att det hämmar landsbygdsutvecklingen.

Stadsodlingar och kolonilotter är ett viktigt bidrag till den ekologiska mångfalden och vi vill avsätta generösa ytor på många ställen i och utanför staden.

Skogen

Skogen spelar en viktig roll för svensk ekonomi men är också avgörande för den biologiska mångfalden. Den rymmer tiotusentals djur- och växtarter, varav mer än hälften av de utrotningshotade arterna är knutna till skogen. Detta gör den central i arbetet för att hejda förlusten av biologisk mångfald och säkra livsviktiga ekosystem.

Sjöar & vatten

Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids största miljöproblem. Plast bryts ned till mikroplast som tar sig in i näringskedjan vilket är skadligt för människor, djur och natur. Sjöar och vattendrag ska regelbundet städas från skräp. Förutom renare vattendrag och stränder innebär det också gröna jobb.

Fyrisån är en central del av Uppsala. Den skapar lugn och rekreation för medborgarna. Vi vill rena Fyrisån och få bort kemikalierna. Det har gjorts i andra städer, det ska gå i Uppsala. Liberalerna vill förbättra aspens livsmiljö och utveckla Fyrisåns rekreationsmöjligheter. Det ska skapas fler badmöjligheter i centrala delar av Fyrisån.

Hållbara transporter

Även om många förflyttningar i en stad kan vara korta är städer beroende av en god infrastruktur för transporter. Lösningar med omlastnings- eller logistikcentraler för näringslivet med samordnade leveranser kan minska mängden tunga fordon i staden.

För persontransporter krävs dels en välfungerande kollektivtrafik, dels möjlighet till individuella transporter. Dessa ska vara av bästa möjliga klimatval för individen. Även om stora städer kan ha tillgång till kollektivtrafik med egen infrastruktur så har de flesta samhällen en lokal kollektivtrafik som samsas med privattransporter på vägarna. Därför är det viktigt att gående och oskyddade trafikanter har tillgång till egna, avskilda stråk mellan fotgängare, cyklister och motordriven trafik.

Bilpooler är för många ett alternativ till att äga en egen bil. Bilpooler har många fördelar och kan exempelvis tillhandahålla fler storlekar vilket innebär att man kan välja en lagom stor bil för varje transport. Att ordna bilpooler är ingen kommunal uppgift men kommunen kan tillse att nödvändiga lokaler för bilpooler finns tillgängliga.

Bilen behövs – även för enskilda persontransporter. Därför behöver antalet fordon som drivs med miljövänliga drivmedel öka. Detta kräver en förbättrad laddinfrastruktur.

För att öka möjligheterna för människor som bor i en kransort och på landsbygden att välja cykeln som färdmedel behöver cykelinfrastrukturen på landsbygden utvecklas. Vi vill möjliggöra cykelpendling samtidigt som alla barn och unga säkert ska kunna cykla till skolan. Cykelvägnätet ska inte bara leda till staden utan knyta ihop många platser i kommunen genom en ringled. Det ska även vara enklare att ta med sin cykel i kollektivtrafiken.

Miljöföroreningar, kemikalier och avfall

Miljöföroreningar i marker är en miljörisk som dessutom förhindrar en effektiv markanvändning. Förorenade områden måste saneras och återställas i allt högre utsträckning, framförallt områden som kan användas till bostadsbyggande samt områden som är särskilt angelägna ur risksynpunkt. Våra marker måste förbli giftfria och väl lämpade för ekologisk odling. Liberalerna vill att Uppsala kommun fortsätter att införa avancerade metoder i reningsverken för att rena vattnet från bland annat tungmetaller, PFAS och läkemedelsrester.

Det måste vara lätt för medborgarna i Uppsala att göra rätt när det kommer till återvinning av miljöfarligt avfall, är det lätt återvinns mer. Olika sorters avfall ska separeras så tidigt som möjligt, därmed får avfallet ett högre restvärde och mer material kan återanvändas. Fler enkla gröna jobb kan också fylla en viktig funktion inom återvinningssektorn.

Matkonsumtionens påverkan på miljön

Köttproduktionen är förknippad med stor klimatpåverkan. Lokalt vill Liberalerna verka för att främja köttproducenter som tänker klimatsmart. Genom att visa hur stor klimatpåverkan köttet har, exempelvis att djur som äter gräs istället för soja har en mindre klimatpåverkan, kan konsumtionen av lokalt producerat kött öka.

På sikt behöver köttkonsumtionen minska. Liberalerna anser att kommunen borde vara föregångare och försöka minska köttkonsumtionen genom att se till att skolor erbjuder vegetariskt och fiskalternativ som det första alternativet och kött som tillval.

Matavfall påverkar också miljön. Matavfall innebär en stor klimatpåverkan och lokalt måste vi ha som mål att vi ska slänga mindre mat per invånare. För att uppmuntra till att mindre matavfall slängs föreslår Liberalerna att vi lokalt inför en tävling där priset går till den restaurang, skola eller annan aktör som lyckats minska sitt matavfall mest. Vi vill även satsa på ökad självförsörjningsgrad för att både främja klimatet och för att bidra till det lokala näringslivet. Offentligt tillagade måltider ska vara klimatneutrala.

Bli medlem

Bli medlem i Liberalerna och stöd kampen för kunskap, integration och effektiva klimatlösningar. Vi är nyckeln till en ny regering som tar itu med Sveriges ödesfrågor. Vi är garanten till att en ny regering inte kantrar mot den extrema högerflanken. Du gör skillnad.

Läs mer om vår politik: