Bildning, utveckling och skaparkraft

Tillgång till kultur är grundläggande för människors bildning, utveckling och kreativitet. I kulturens olika uttryck – musik, teater, dans, litteratur, film, bildkonst m.m. – möter människan både sig själv och andra människor. I mötet med kultur av god kvalitet och i det egna utövandet av kultur växer nyfikenhet och förståelse.

Liberalerna i Uppsala kommun är ett parti som värnar kulturen och vill se en offensiv kulturpolitik. En sådan kulturpolitik slår vakt om demokratin och vill kämpa för dess fördjupning.

Liberalerna i Uppsala kommun vill:

• Ge kulturen ett starkt offentligt stöd.
  • Verka för att Uppsala kommun ansöker om att bli Europas kulturhuvudstad år 2029.
  • Skapa en infrastruktur för privatpersoner och föreningar där de kan hitta scener och lokaler för att få utlopp för sina idéer och aktiviteter.
  • Låta första terminen i Kulturskolan vara avgiftsfri för alla elever för att öka andelen barn och unga som deltar i kulturskolan.
  • Göra kulturskolan lätt att nå med ambulerande verksamhet i samarbete med skolor och fritidsverksamhet.
  • Att kommunen genom praktiskt och ekonomiskt stöd stimulerar och hjälper föreningslivet på landsbygden och lokala initiativ som ökar det kulturella utbudet.
  • Att kommunen inventerar sina biblioteksfilialer och andra lokaler i kommunens tätorter utanför Uppsala stad och genom enklare åtgärder i möjligaste mån tillgängliggör dem för andra, tillfälliga, kulturella aktiviteter.
  • Liberalerna vill utveckla möjligheterna för de fristående kulturskaparna att bo och verka i kommunen, exempelvis genom gemensamma satsningar på marknadsföring och event.

Det kulturella Uppsala

I en liberal kulturpolitik spelar kulturen en viktig roll i medborgarnas liv. Ett fritt och livskraftigt kulturliv slår i sig vakt om demokratin, samhället och människorna. I konstens olika uttryck möter människan både sig själv och andra människor. Med kultur av god kvalitet och genom det egna utövandet växer både nyfikenhet och förståelse. Tillgång till kultur är grundläggande för människors bildning, utveckling och kreativitet. Kulturens roll är inte statisk – utan förändras ständigt. Huvudsaken är att kulturen är fri.

Liberalerna vill att Uppsala ska kunna erbjuda möjligheter och underlätta för enskilda initiativ inom kulturens område. Vi vill möjliggöra för barn och unga att hitta och utveckla sina intressen, underlätta för konstnärer att vara fria i sitt skapande, och bidra till att såväl kommunens invånare som besökare kan hitta de upplevelser som är betydelsefulla för dem.

Kulturstaden Uppsala

Kultur har ett värde i sig, men har även betydelse för Uppsalas utveckling . Uppsala ska vara en kulturstad med ett brett och tillgängligt utbud av kultur i olika former. Våra bibliotek, kulturcentra, teatrar, konserthus och museer är också viktiga mötesplatser för demokrati, mångkulturella möten, kunskap och aktiviteter. Kulturutbudet och Uppsalas kulturmiljöer spelar en positiv roll för utveckling av tätorten och den omgivande landsbygden.

Konstens olika former måste tillförsäkras resurser för att hålla hög kvalité. Det gäller såväl befintlig som framtida verksamhet. Uppsala har redan en framgångsrik stadsteater och genom Uppsala Konsert och Kongress (UKK) även en bra plats för musik och dans. Uppsala konstmuseum rymmer bildkonsten. Utöver Uppsala konstmuseum finns även utrymme för komplement i form av en eller flera konsthallar. Liberalerna vill undersöka placering av en ny konsthall, exempelvis i Ulleråker, Gottsunda, på Stadsbiblioteket eller i Gränby. Liberalerna vill också att den nystartade ambulerande konsthallsverksamheten blir en permanent del i konstmuseets verksamhet, som ska ha ett uttryckligt uppdrag att verka i hela kommunen. På så sätt kan invånare nås i de stadsdelar de bor. Med utställningsverksamhet i hela kommunen kan ytor i vakanta lokaler eller tillfälligt tillgängliga platser utvecklas och på så sätt skapa konstnärliga utmaningar som även bidrar till samhällsbyggnadsprocesser.

Uppsala ska ha ett konstmuseum värdigt namnet

Likt oss förespråkar många konstintresserade och konstdebattörer en nybyggnation. Liberalernas ambition har från första början alltid varit ett nybyggt fristående konstmuseum. Vi vill att det byggs en helt ny lokal med spännande arkitektur som är utformad utifrån de förutsättningar som behövs för att erbjuda konst i världsklass.

Kulturvanor skapas under uppväxten. Och resten av livet!

Att möta ett spännande kulturliv och att själv få utöva kultur redan i unga år skapar förutsättningar för ett livslångt engagemang. Liberalerna vill se ett ökat kulturdeltagande bland alla grupper med särskilt fokus på dem som idag i lägre utsträckning tar del av kultur. Kultur är en form av livskvalitet som gynnar samhörighet och skapar mening samtidigt som det motverkar isolering.

Uppsala som Europas kulturhuvudstad

År 2029 kommer en stad i Polen och en stad i Sverige att vara Europas kulturhuvudstäder. Uppsala förbereder en ansökan men beslut fattas under nästa mandatperiod. Liberalerna kommer att rösta för ansökan att Uppsala ska bli den svenska kulturhuvudstaden.

Utifrån Agenda 2030 är det inte mer än logiskt att Uppsala lägger särskilt fokus på social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Om Uppsala ska bli en riktigt kulturstad och nå sina kulturpolitiska ambitioner måste vi också satsa på de kreativa processerna. Det måste ske inom kommunorganisationen, men främst utanför den. Det är inte bara det offentliga som skapar förutsättningar för ett levande kulturliv, utan även det fria kulturlivet och medborgarna. Liberalerna vill därför lägga kraft och resurser på en bra och ambitiös kulturpolitik varje år fram till år 2029. Det är det bästa sättet att nå framgång och det kommer i sin tur att locka kompetens och investeringar till Uppsala.

Kulturskolan

Barn och ungdomars egna kreativa eller konstnärliga utövande är en viktig del i deras bildningsresa. Den svenska kulturskolan är unik och erbjuder alla barn meningsfulla aktiviteter som uppmuntrar till att utforska intressen och kreativitet. Barn som är delaktiga i kulturverksamheter förbättrar sina skolresultat, stärker sitt självförtroende och utvecklar många positiva egenskaper. I dagsläget håller kulturskolan en god nivå vad gäller kvalitet, men det finns allvarliga brister när det kommer till tillgängligheten. Kulturskolans potential måste utnyttjas bättre och vi måste öka tillgängligheten så att fler barn – oavsett bakgrund, boendemiljö, sociala och ekonomiska faktorer, kön, funktionsnedsättning eller etnicitet – får tillgång till Uppsala kommuns kulturskoleutbud.

Kötiderna måste kortas, utbudet öka och kulturskola erbjudas i skolornas egna lokaler. Liberalerna vill öka antalet elever i kulturskolan med 50 procent och erbjuda första terminen avgiftsfritt. Vi vill utreda möjligheten att i högre grad införa undervisning i grupp istället för enskilt.

Kulturskolans utbud kan breddas. Undervisning i olika musikinstrument, teater och dans har länge varit i fokus. Liberalerna vill även att andra intressen och talanger ska få möjlighet att hitta sin röst i kulturskolan. Uppsala har utmärkta förutsättningar för film, digitalt skapande och foto, även cirkus och design skulle kunna vara en del av utbudet.

Kulturskolan måste vara lätt att nå, därför vill vi se en ambulerande verksamhet i syfte att nå ut till elever. Samarbete ska skapas med skolor och fritidsverksamhet för att möjliggöra kulturskola i den egna skolan direkt efter skoltid. Det gör deltagandet och vardagen lättare för både elever och vårdnadshavare. Detta är särskilt betydande för barn och unga på landsbygden.

För de ungdomar som har förutsättningar att bli professionella kulturutövare vill Liberalerna att kommunen i samverkan med Uppsalas professionella kulturliv satsar på att skapa en kvalificerad yrkesförberedande utbildning som komplement till den ordinarie skolgången för elever från årskurs 7.

Kultur och kreativitet går hand i hand

Uppsala är och har historiskt sett varit en händelserik och uttrycksfull stad, driven av entreprenörskap, historia och utbildning. För att kunna driva innovation och hållbarhet är kreativitet en nyckel. Liberalerna driver en kulturpolitik som ser värdet av korsbefruktning mellan den kreativitet som driver företag och det kulturella utbudet i staden.

Många kulturutövare i dag har själva valt att ta steget ut från de traditionella rummen. Det är en intressant utveckling där konsten är i en ny sorts samklang med samhället. Liberalerna vill i samråd med det fria professionella kulturlivet ta fram former för förbättrade möjligheter för dessa utövare att bo och verka i Uppsala. Vi vill främja goda initiativ som underlättar för konstnärer och kreativa människor, som det gamla hospitalet i Ulleråker som blivit ett kluster för ateljéer, möten och erfarenhetsutbyten.

Vad som skapas och var kreativiteten tar vägen är inte något som Uppsala kommun bör styra. Liberalerna går efter principen om armlängds avstånd, det vill säga att kommunen ska ge förutsättningar för kulturlivet och gynna kvalitet utan att lägga sig i innehållet.

Tillgänglig kultur i hela Uppsala kommun

Uppsala är Sveriges största landsbygdskommun. För Liberalerna är det en självklarhet att de som bor på landsbygden inte ska ha en sämre service eller inte på samma sätt kunna vara delaktiga i kulturlivet. Det handlar om att ha alla medborgare i fokus. Därför behöver vi utveckla kulturutbudet på landsbygden. Alla större tätorter utanför Uppsala stad har ett bibliotek. För oss har de potential att växa till ett nav för det lokala kulturlivet och kommunal medborgarservice. Lokalerna kan samutnyttjas för temporära utställningar och användas till andra kulturella aktiviteter på dagar och kvällar då biblioteket är stängt. Föreningar ska kunna hyra bibliotekslokalerna när biblioteket är stängt och organisera kulturevenemang.

Uppsala kommun ska utnyttja och stimulera det lokala föreningslivet som en motor för kulturutbudet. Föreningslivet på landsbygden ser annorlunda ut än i staden och utbudet av aktiviteter kan skilja sig avsevärt. Hembygdsföreningar och studieförbund gör redan värdefulla insatser och ska uppmuntras att fortsätta samt att nå nya verksamheter och målgrupper.

Liberalerna vill att kulturskolan ska vara lättillgänglig för barn och ungdomar på de mindre skolorna på landsbygden. Kulturskolan ska därför utveckla sina gästspel på enskilda skolor till något mer permanent och omfattande med ett varierat utbud.

Läs mer om vår politik: