Satsa på personer med funktionsnedsättning!

Torsdag 20 oktober 2016

2016-10-18

Satsa på personer med funktionsnedsättning!

Sluta spara, börja satsa – det är vad Liberalerna vill. Att leva med en funktionsnedsättning och att vara anhörig är på många sätt tufft. Det kräver oerhörda insatser för att få rätt stöd, det stöd man faktiskt enligt lagen har rätt till.

– Vi behöver lyfta en del av bördan från de som har en funktionsnedsättning och deras anhöriga. Alldeles för många anhöriga blir sjukskrivna för utmattningssyndrom, så ska det inte behöva vara, säger Mohamad Hassan, kommunalråd (L).

Liberalerna föreslår i sitt budgetalternativ att en kommunal samordningsfunktion inrättas. Det ska räcka med att ha kontakt med en handläggare som sedan sköter vidare kontakter med andra kommunala handläggare för att säkerställa och samordna stöd.

– En väg in är vad vi vill ha, säger Mohamad Hassan, kommunalråd (L). Kontakter krävs med läkare, sjukgymnast, kommunala handläggare för boende och ledsagning, Försäkringskassan, habilitering, skola, fritids, daglig verksamhet eller arbete, med mera. Kan vi underlätta de kommunala kontakterna kommer vi en bra bit på väg, fortsätter Mohamad Hassan, kommunalråd (L).

Den nedrustning som pågår både i Uppsala och nationellt av det stöd som ges till personer med funktionsnedsättning måste stoppas.

– I Uppsala skär den rödgröna majoriteten ned på stödet till barn med särskilda behov i skolan, drar in möjlighet till skolskjuts till och från fritids, skär ned på personal och antalet servicebaser som ger stöd till personer med funktionsnedsättning i deras hem säger Mohamad Hassan, kommunalråd (L).

– Jag tycker att det är en oacceptabel utveckling, LSS handlar om att leva, inte bara överleva säger Mohamad Hassan, kommunalråd (L).

För mer information:

Helena Hedman Skoglund

Politisk sekreterare (L)

072-518 92 94

Tycker du som vi? Stöd liberalismen genom att bli medlem i Liberalerna. Ditt stöd behövs!