Varje dag pendlar tiotusentals svenskar mellan Uppsala och Stockholm. För en expansiv arbetsmarknadsregion är det oerhört viktigt att pendlingen fungerar friktionsfritt, och inte är ett hinder för att få rätt arbetskraft på rätt plats. Både Uppsala och Stockholm har stor nytta av att människor kan bo i den ena staden och arbeta i den andra.

Regeringen utreder nu förutsättningarna för att bygga järnväg för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö. Liberalerna är av uppfattningen att andra investeringar i dag är mer angelägna och viktiga än höghastighetståg.

Fyrspår som garanterar tillräcklig kapacitet för pendling och transport mellan Uppsala, Arlanda och Stockholm bör prioriteras högre, och planerna på höghastighetståg bör därför skjutas på framtiden.

Att förbättra och effektivisera kommunikationerna mellan Uppsala, Arlanda och Stockholm är nödvändigt. I dag fungerar de inte tillräckligt väl och möter inte de behov som finns, vare sig för persontransport eller varor och gods, som båda transporteras enkelt, tidseffektivt och miljövänligt på järnväg, så länge rätt kapacitet finns. Regeringens första uppgift måste därför vara att säkerställa att den nuvarande tågtrafiken fungerar, innan man påbörjar investeringar i en annan typ av järnväg.

Sträckan Uppsala–Stockholm är en viktig del av ostkustbanan och den berör också hela Norrlandstrafiken.

Den orimligt höga kostnad som planerna på höghastighetståg innebär, 300 miljarder kronor (och då är inte stationer och anslutningsbanor medräknade) motsvarar statens budget för infrastrukturprojekt under hela 15 år.

Vi liberaler ser en uppenbar risk för att viktiga investeringar trängs undan om planerna på höghastighetsbanor förverkligas. Sverige är i stort behov av bättre spårtrafik, men under överskådlig tid är höghastighetsbanor fel prioritering.

Liberalerna anser att det är mer angeläget att investera i den regionala och lokala järnvägstrafiken, som berör många människors vardag. Järnvägssträckan mellan Uppsala, Arlanda och Stockholm är en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i Sverige. Här behövs en reell satsning för att stärka arbestmarknadsregionen och samtidigt ge en skjuts till bostadbyggandet.

Handelskammarens egen utredning pekar på att en investering i fyrspår till kostnaden av 10 miljarder kronor kan ge uppemot 100 000 bostäder längs sträckan Uppsala–Stockholm.

Det möjliggör bostadsinvesteringar på 480 miljarder kronor i vår region. En sådan satsning leder till fler arbetsplatser, mötesplatser och bostäder samt en ännu mer dynamisk region. En statlig satsning på regionen Uppsala-Stockholm är en smart satsning och behöver bli verklighet omgående. Skickligt gjort utvecklar det vårt närområde till den mest intressanta arbetsmarknads- och utbildningsregionen i Europa.

Höghastighetståg är en lysande framtidsidé, men här och nu behövs något så enkelt som ytterligare spår för vanlig tågtrafik. Det är en stor investering, men helt klart värd pengarna.

Jag är bekymrad över att den rödgröna majoriteten inte arbetar aktivt för att fyrspår mellan Uppsala och Stockholm ska byggas.

Vi hade en chans att gå fram gemensamt med krav på fyrspår i ett svar till staten, när vi fick möjlighet att yttra oss om vår syn på höghastighetståg. Tyvärr valde de rödgröna att odelat stödja förslaget om höghastighetståg och endast i en bisats nämna fyrspår till Stockholm. Så länge vi inte fokuserar på vårt akuta problem, bristande kommunikationer med Arlanda och Stockholm, och i alla sammanhang lyfter upp frågan om fyrspår kommer Uppsalas behov av bättre kommunikationer att förbises. Mobilisering för Uppsalas sak är viktig i alla lägen.

Vi i Liberalerna vill vara tydliga: vi kommer att arbeta för fyrspår till Stockholm tills det blir verklighet. Det handlar om vår kommuns framtid och attraktivitet. Vi tror på en fungerande arbetsmarknadsregion där fyrspår kan skapa fler arbetsplatser och många fler bostäder.

Mohamad Hassan, kommunalråd (L)