Nej till majoritetens förslag för Årsta torg!

Läs Liberalernas vision för området!

Onsdag 31 augusti 2016

Snart är samrådstiden för deltaljplanen för Årsta torg slut. Idag har vi i Liberalerna lämnat in våra synpunkter på förslaget till omvandling av torget och närområdet.

Liberalerna ser positivt på byggnation och utveckling av Uppsala och stadsdelarna Årsta och Östra Sala backe. Däremot tror vi inte på det förslag som presenterats för Årsta torg.

Enligt majoritetens förslag ska den hårt trafikerade Fyrislundsgatan skära rakt igenom det nya Årsta torg som är menat att binda samman stadsdelarna Årsta och Östra Sala backe. Liberalernas vision för ett nytt Årsta torg är ett grönskande och livfullt torg som inbjuder till närvaro i form av lek och rörelse, vilopauser vid ett kafé eller på en parkbänk. Barn och vuxna ska vara trygga och då kan inte torget korsas av tung trafik.

Liberalerna föreslår i stället att plan- och byggnadsnämnden utreder möjligheten att bygga en biltunnel som leder trafiken under torget, så att torget blir till för människorna snarare än bilarna. Att bygga en tunnel är en något dyrare lösning än den nu föreslagna, att låta trafiken korsa Årsta torg, men vi ser det som en investering för framtiden. Det Uppsala vi bygger nu ska vara hållbart i många år, både ur trafiksynpunkt och ur boendesynpunkt.

Ett annat alternativ är att behålla cykel-och gångtunneln som enligt majoritetens förslag tas bort till förmån för trafikljus, och begränsa torget till Årstas sida av Fyrislundsgatan. Ambitionen att koppla samman stadsdelarna kan lösas på annat sätt än med hjälp av ett torg.

Läs vårt yttrande i sin helhet genom att klicka här. Se den flyer vi tog fram för att illustrera våra tankar om ett tänkbart alternativ.

Årsta-webb-1000

Tycker du som vi? Bli medlem i Liberalerna och hjälp oss påverka Uppsala i en mer liberal riktning.