Nej till krav på lärare att undervisa mer för högre lön

Fokus på kvalitet

Tisdag 20 februari 2018

Uppsala kommun planerar trots massiv kritik att införa nya lönekriterier för lärare som innebär att den som tar på sig mer undervisning får högre lön. Det nya lönekriteriet läggs till utan vilja att lyssna till lärarna och deras beskrivning av en redan idag oerhört tuff arbetssituation.

– När arbetsbelastningen redan är så hög anser vi att det är fel väg framåt. Lärare vill göra sitt bästa och är beredda att jobba mycket för att eleverna ska lyckas. Arbetsgivaren ska inte ställa krav som i dagens läge är omöjliga att uppfylla utan att göra avkall på kvaliteten, säger Helena Hedman Skoglund, skolpolitisk talesperson (L).

Lärarförbundets rankning ”Bästa skolkommun” visade i höstas att Uppsala faller som en sten i rankningen av friska lärare. Betydligt fler lärare än tidigare är nu sjukskrivna 30 dagar eller mer. På ett år har vi gått från plats 90 till 167 av 290. Många lärare vittnar om att arbetsbelastningen ökar år för år.

– Att då säga att lärarna inte arbetar hårt nog är inte rimligt. Vi måste förstå att det tar tid att planera kvalitativ undervisning, bedöma och därefter återkoppla till varje elev, säger Helena Hedman Skoglund, skolpolitisk talesperson (L). Om bedömningen och återkopplingen hastas igenom kommer den sämre att återspegla elevers verkliga kunskapsnivåer. Det påverkar till sist elevernas betyg, som faktiskt spelar stor roll för deras framtid.

– Skickliga lärare ska belönas med hög lön. Därför är det rimligare att knyta lönekriterier till undervisningsskicklighet, och lämna antalet undervisade timmar utanför konstaterar Helena Hedman Skoglund, skolpolitisk talesperson (L).

Frågan är om det nya lönekriteriet verkligen grundar sig i en analys om vad som ger bäst kunskapsresultat, eller om det bara innebär en besparing på skolan.

– Kanske finns en och annan lärare som känner att det skulle vara möjligt att undervisa mer. Men merparten av Uppsalas lärare känner att det är nog, det är för mycket att göra redan nu, avslutar Helena Hedman Skoglund, skolpolitisk talesperson (L).

Liberalerna tar nu initiativ till en fortsatt diskussion av lönekriterierna. Läs vår debattartikel där vi utvecklar resonemanget här.

För mer information:

Helena Hedman Skoglund (L)

Skolpolitisk talesperson och kommunalrådskandidat