Liberalerna gör upp med majoriteten om parkeringsregler och avgifter

Torsdag 1 december 2016

Idag har kommunalråd Mohamad Hassan (L) och ordföranden i gatu- och samhällsmiljönämnden Johan Lundqvist (MP) hållit gemensam pressträff och presenterat majoriteten och Liberalernas gemensamma förslag till parkeringsregleringar för Uppsala kommun.

Liberalerna har fått igenom i stort sett alla förslag som vi tidigare yrkat på i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige, och en bred överenskommelse som kan fungera under en lång tidsperiod är önskvärd.

Så här säger Mohamad Hassan om Liberalernas uppgörelse med den rödgröna majoriteten om nya parkeringsregler:

”Handeln i innerstaden är viktig för en levande stad. Genom att sänka parkeringstaxan de första två timmarna lockar vi fler till city, som kanske annars skulle valt köpcentrum utanför centrum. En höjning av avgiften den tredje timmen leder förhoppningsvis till ökad rotation, vilket också ökar kundunderlaget för handeln”

parkeringskarta

Läs pressmeddelandet i sin helhet här: http://www.mynewsdesk.com/se/uppsalakommun/pressreleases/laettare-att-parkera-med-nytt-beslut-1676555