Se alla

Bra modersmålsstöd i förskolan är avgörande för skolframgång!

PRESSMEDDELANDE

Måndag 23 maj 2016

  • Som legitimerad lärare i svenska som andraspråk vet jag hur viktig kvalitativ modersmålsundervisning är för att flerspråkiga barn ska lyckas i grundskolans alla ämnen, säger Anna Manell (L).

Vi välkomnar satsningen på att rusta förskolepersonal med rätt kompetens för utveckling av språk och kulturell identitet, det är en viktig del av det dagliga arbetet. Det kan dock inte ersätta regelrätt språkundervisning. Vi behöver både och, konstaterar Anna Manell (L).

För Liberalerna är det viktigt att utgå från barnens behov och rusta individen för skolframgång så tidigt som möjligt. Flera delar i majoritetens förslag är bra. Att ha fler pedagoger i förskolan med annan språk- eller kulturkompetens är viktigt för att uppfylla läroplanens mål. Likaså är konsultativt stöd för personal och språkstödjare till barnen är ett bra förslag. Däremot kan inte modersmålslärarnas kompetens som just modersmålslärare kan ersättas av konsultativt stöd. Liberalerna vill också se en ökad satsning på fortbildning för modersmålslärarna. De farhågor som finns med förslaget i dess nuvarande form är att man missar mindre grupper av flerspråkiga barn, som nationella minoriteter och barn som är ensamma med sitt språk på förskolan.

  • Fokus ligger i för hög utsträckning på barn som talar språk som många andra barn också talar. En bra modersmålsundervisning måste gälla alla flerspråkiga barn, poängterar Anna Manell (L).

 

Vid Utbildningsnämndens nästa sammanträde, då beslut om modersmålsstöd i förskolan ska tas kommer Liberalerna yrka på detta:

UBN, 1/6-2016, ärende 19, Modersmålsstöd i förskolan, förändrat arbetssätt

Skolinspektionen har lämnat ett föreläggande angående barn i förskolan med annat modersmål än svenska och utveckling av språk och kulturell identitet. Inspektionen konstaterade att det saknades strategier för att möta dessa barn. Det syntes inte alltid att verksamheten är mångkulturell och hur detta ska omsättas i praktiken.

Förskolans läroplan föreskriver att barnets språk och kultur skall vara ett levande inslag i barnets vardag på förskolan. Uppsala kommuns modersmålsenhet ger språk- och kulturstöd till aktuella barn vid ett tillfälle varje eller varannan vecka. Detta är inte förenligt med uppdraget i läroplanen.

Enligt skollagen (8 kap. 10 §) ska förskolan medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Förskolläraren har ansvaret för uppdraget. Av Skolverkets Allmänna råd om förskolan framgår att arbetslaget på förskolan på olika sätt ska uppmuntra och skapa möjligheter för barn med annat modersmål än svenska att använda både svenska och sitt eller sina modersmål i förskolans dagliga aktiviteter. Vidare framhålls att ett språkligt lärande blir bäst genom att språket används i meningsfulla sammanhang i vardagen.

Det finns tre stora grupper av barn som har behov av modersmålsstöd, på olika sätt: nyanlända, två/flerspråkiga talare samt nationella minoriteter. De två senare grupperna bör också ses utifrån perspektivet om de är ensamma/få modersmålstalare på sin förskola/i kommunen eller om de tillhör en större grupp med samma språk. På modersmålsenhetens hemsida skriver man om hur språket kan utvecklas: ”[…] träffa andra personer och barn som talar modersmålet”.

För Liberalerna är det viktigt att utgå från barnens behov och ta till oss kritiken från Skolinspektionen. Flera av delarna i majoritetens förslag är bra. Att ha fler pedagoger i förskolan med annan språk- eller kulturkompetens är viktigt för att uppfylla läroplanens mål. Likaså tror vi att konsultativt stöd för personal och språkstödjare till barnen är ett bra förslag.

Däremot tror vi att modersmålslärarnas kompetens som just modersmålslärare inte kan ersättas av konsultativt stöd, även om Språkskolan ska ta över ansvaret. Vi tror inte att den kommer att räcka till, utan utökning. Vi föreslår därför nämnden att besluta:

att en noggrannare konsekvensanalys görs av de tre elevgruppernas behov och förslag på åtgärder

att ta fram förslag på hur få eller ensamma modersmålstalare ska kunna träffa och tala sitt språk med andra barn med samma modersmål

att kommunen som arbetsgivare måste ta fram en plan för hur man ska se till att anställda modersmålslärare har den kompetens som krävs

att kommunen som arbetsgivare säkerställer fortsatt kompetensutveckling av modersmålslärarna som grupp

att slå ihop Modersmålsenheten med Språkskolan för ett 0-19-årsperspektiv

att två- och flerspråkiga barn har rätt till modersmålsundervisning, oavsett kunskapsnivån i svenska

Anna Manell (L)

Ledamot UBN

UBN 1 juni 2016 Modersmålsstöd i förskolan